fredag 24 mars 2017

En hyllning: Björn Hellberg och bokmässan


2003 besökte jag bokmässan i Göteborg för allra första gången i mitt liv. Det blev en upplevelse som jag aldrig glömmer och har fortsatt att besöka mässan sedan dess, inget kan få mig att missa detta, det är årets höjdpunkt.

Då visste jag inte vad jag hade gett mig in på, första gången på mässan var det överväldigande att ta in allt det nya. När jag irrade runt där på mässan fick jag se en person som jag kände igen från tv. En äldre farbror (det är nog det rätta ordet för honom) satt där vid ett bord och tittade sig omkring. Det var Björn Hellberg som satt där, hade inte läst något av honom tidigare visste bara att det var deckare han skrev. Tror jag gick förbi hans monter två gånger innan jag bestämde mig att det skulle vara roligt att ha ett minne från mitt första besök på mässan.

Jag gick fram till honom och han sken upp och signerade så glatt en bok till mig. Detta var den allra första boken jag fått signerat av en författare och jag kunde nog inte ha valt en bättre och trevligare författare att bli min debut i att få signerade böcker. Han var trevligt och småpratade lite, han tog sig verkligen tid för sin (det vill säga mig i detta fallet) läsare och man kände sig verkligen välkommen. Och säkert som de flesta andra (när de fick sin första bok signerad av en författare) började jag ta fram plånboken och skulle betala själva författaren. Van som han säkert är så log han och pekade och sa att jag betalade där borta, där kassan var.

Hellbergs bok var den enda bok jag kom hem med den mässan som blev signerad. Men efter det när jag förstod hur mässan var uppbyggd har jag lärt mig att lägga upp schema och ta reda på när olika författare sitter och vart de sitter. Så under de 14 mässor som jag har besökt har jag troligtvis lyckas med att få signerad av något över 50 olika författare. Så man kan säga att Hellberg började med det och gav mig blodad tand utan dess like.

Efter mitt första möte med Hellberg så har det blivit ett stående inslag på mässan att få med mig ett signerat exemplar av hans senaste bok. Och varje gång när jag kommer fram så är han lika glad och trevligt, samt att han har ett minne utan dess like så kommer han ihåg en varje gång, fast det är året mellan mötena och han får ju se en hel del personer under sina signeringsturer i landet.

Dock så har jag varit dålig på att läsa hans böcker. Ända från 2003 som sagt så har jag köpt en bok, men inte hunnit (tagit mig) tid att läsa dem. Men efter mässan 2014 bestämde jag mig för att läsa hans böcker. Skämdes ju lite att gå fram till honom och inte ha läst hans böcker. Och nu nästan tre år senare har jag äntligen läst alla hans deckare (förutom kortberättelser som finns i samlingar och kanske bara i tidningar), 30 stycken har det blivit.

Om man någon gång sett honom på tv och hört han pratat så vet man på ett ungefär hur han skriver. Man hör hans berättande röst när man läser hans böcker. Hans böcker är lagom mysiga deckare och han har en underfyndig humor (som skall jag erkänna går mig ibland förbi). Om man gillar mordgåtor men inte vill ha det blodiga beskrivet i detalj så är hans böcker jättebra. De är lättlästa och rakt på sak och man tuggar lätt igenom en bok av honom.

Så jag kan rekommenderas hans böcker som gillar deckare och jag kan verkligen rekommendera att besöka bokmässan i Göteborg om du gillar böcker.

Följ mig på facebook
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar