söndag 14 maj 2017

Hans Olsson: King's Hope


King's Hope av Hans Olsson (tackar för recensionsex) är en pokerthriller i en nära framtid. Det är i stil med The Hunger Games, ett spel med dödlig utgång om man förlorar.

Språket är riktigt bra och för handlingen framåt snabbt och stabilt. Det låter kanske inte så spännande med en bok som handlar enbart om en stor pokerturnering, men det är det och det kanske delvis tack vare att karaktärerna i boken sätter sina liv på spel. Man behöver inte ha några djupa kunskaper i hur pokerspelet går till, själv kan jag grunderna och det räcker gott och väl, författaren lägger in lite förklaringar som hjälper till att förstå det hela. Samtidigt tror jag att de som verkligen förstår spelet inte blir uttråkade av, för dem, självklara förklaringar, de är lagom och fyller sin funktion.

Språket är som sagt riktigt bra och boken är spännande. Man vill "bara" läsa lite till för att få reda på vad som händer näst. Till slut tvingar man sig själv att lägga ifrån sig boken för att man skall upp tidigt nästa dag och jobba. Då har författaren verkligen lyckats.

Författaren har också lyckats med att få till det med alla bikaraktärer som man möter runt bordet, vissa kanske bara för en kort stund och andra lite längre. En del är färgstarka och man får snabbt en bild över vad för person de är.

En annan sak som slog mig är när personerna förlorar och med det går till sin död så reagerar de på olika sätt. Vilket fick mig att tänka på de filmer man sett när folk går till sin bödel, hur skulle man själv reagera, skulle ens ben hålla en hela vägen, eller skulle man bryta ihop. Utan att säga för mycket så märkte jag att ju längre turneringen pågick blev reaktionerna från karaktärerna annorlunda och det kändes helt rätt.

Detta är verkligen en bra bok som jag varmt kan rekommendera. Jag kommer absolut att läsa fler böcker av Hans Olsson.

Kartonnage Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar