tisdag 27 juni 2017

Jenny Rogneby - Leona - Tärningen Är Kastad


Titel: Leona - Tärningen Är Kastad (2014)
Författare: Jenny Rogneby
Sidantal: 364

Handling:

En naken och blodig sjuårig flicka går in på en bank i centrala Stockholm och får med sig ett miljonbelopp. Brottsutredaren Leona Lindberg får ärendet på sitt bord.

Mina tankar:

Med det samma som jag började läsa boken så drog jag liknelser med Leona Lindberg och Saga Norén från tv-serien Bron. Båda karaktärerna följer inte den vanliga normen och säger precis vad de tänker. Skillnaden är att Leona har känslor medans Saga saknar förmåga att visa dem.

Boken börjar som en vanlig polisutredning men, utan att avslöja för mycket, så har den några vändningar som i alla fall inte jag såg komma. Med denna tvist är den en välkomnande frisk fläkt i den stora deckarvågen som vi är inne i nu.

Språket är bra och medryckande. Handlingen är snabb, det händer något hela tiden. Det är spännande rakt igenom och man vill läsa vidare för att se hur allt slutar. Leona är en färgstark personlighet med problem både på jobbet och privat. Hennes beteenden gör henne inte direkt till en älskvärd figur men ändå fängslas man av hennes handlingar och man bryr sig om vad som skall hända.

Leona - Tärningen Är Kastad är Jenny Rognebys debutbok och första boken i serien om brottsutredaren Leona Lindberg. Utan att ha läst mer i serien så vill jag säga att man, för att få ut mest, skall läsa dem i rätt ordning. Andra boken Leona - Alla Medel Tillåtna kom 2016 och tredje boken Leona - Utan Mänskligt Värde kommer senare i år. Rekommenderar den till alla som gillar polisutredningar men kanske vill ha en liten annan vinkel på det hela. Jag kommer absolut läsa mera om Leona.
Inbunden Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar