söndag 8 oktober 2017

Jenny Rogneby: Leona - Alla Medel Tillåtna


Titel: Leona - Alla Medel Tillåtna
Författare: Jenny Rogneby
Sidantal: 394

Handling:

En man spränger sig själv utanför Riksdagshuset i Stockholm, men överlever. Leona får i uppdrag att förhöra honom och ta reda på orsaken varför han gjorde det. Men hon är inte fullt koncentrerad på uppdraget, efterdyningarna av händelserna från förra boken har inte lagt sig och hon har stora personliga problem i form av familjen och pengar. Detta leder det okonventionella lösningar.

Mina tankar:

Detta är Jenny Rognebys andra bok om Leona, första heter Leona - Tärningen Är Kastad (läs här vad jag tyckte om den). Den går att läsa utan att man läst första boken, då den förklarar lätt i början vad som hände i första, men det är ingenting jag skulle rekommendera. Man får ut mera av handlingen av att ha läst serien från början.

(En liten varning till de som inte läst första boken så kan jag komma att beröra lite saker som kommer fram i första boken.)

Leona fortsätter att vara på båda sidorna av lagen. I denna boken är hon, på grund av händelserna i första boken, mer insyltad och tvingas till att ta till ännu mera okonventionella handlingar för att kunna klara sig ur problemen hon har. Ändå försöker hon sköta sitt jobb som utredare.

Det är intressant att fast Leona är en karaktär som gör en del fel saker så finns det något som gör att man känner för henne och håller på henne att hon skall klara det hon ger sig in på. Det är lite som gruppen i filmen Ocean's Eleven.

Jenny Rogneby har precis som med första boken även lyckats med denna boken. Jag gillar hennes språk och handlingsuppbyggnad. Det är spännande hela boken igenom och språket flyter på bra, det är lättläst och medryckande. Korta kapitel gör att man bara skall läsa ett kapitel till.

Rekommenderar den till alla som läst första boken och vill följa Leona mer. Om man är intressera av en deckare med inte den direkt vanliga utredaren i huvudrollen så passar denna bok bra, dock så tycker jag man skall läsa första först.

Inbunden Bokus Adlibris
Storpocket Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-Bok Bokus Adlibris
 
Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar