torsdag 15 november 2018

Mattias Kuldkepp: Skärvor Av En Brusten Värld


Titel: Skärvor Av En Brusten Värld
Författare: Mattias Kuldkepp
Sidantal: 805

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Världen Lyraak har bokstavligen fallit sönder. Ett krig mot demoner ledde till att världen slets isär och nu svävar dess överlevande landsbitar i luften som öar över ett stort hav av ingenting, ett svart djup utan något slut.  I denna sönderfallna värld befinner sig den blinde pojken Daewar, hans syster Adea, barbarkvinnan Olem samt den mystiske mannen som går under namnet Spelemannen. På olika håll försöker de överleva i denna brutala värld där det gäller att sätta sig själv först för att klara sig.

Mina tankar:

Detta är, om jag har gjort mina sökningar på nätet rätt, Mattias Kuldkepps fjärde bok och det är första i en trilogi. Jag har tidigare läst Konsten Att Rädda Sitt Skinn, läs här vad jag tyckte om den, som är en humoristisk fantasyroman. Även i denna bok så fortsätter Mattias att röra sig bland fantasy, som riktar sig till en vuxen publik, men denna är lite av ett annat slag. Denna är inte humoristisk, men det finns element av det även i denna, som den tidigare är utan detta är riktigt episk fantasy av det mera mörka och allvarliga slaget.

Jag är helt golvad och lyrisk och måste bara få ut mig detta först. Det är mörkt, det är episkt, det är brutalt och skoningslöst. Det är helt underbart.

Från första sidorna får vi känna att det är en mörk och skoningslös värld vi har framför oss att ta del av. Det är en värld är inte ens familjeband är värt något när det kommer till att överleva. Vi får ta del av denna världs bakgrund på ett smart och medryckande sätt, allt blir inte förklarat för oss utan bara skymta av det är en värld som kämpar för att överleva. Man sugs in i historien och man riktigt upplever smutsen och mörkret sin ligger över världen.

Språket som jag gillade i Mattias tidigare bok som jag läst finns där och jag tycker att han till och med har stigit ett, eller flera, snäpp högre. Jag blir riktigt imponerad när jag läser boken, det känns om att varje mening och handling är väl valda och genomarbetade för att långsamt och medryckande låta oss få serverat små skärvor som tillsammans bildar en innehållsrik värld. Jag tycker att det är mästarklass på världsbygget.

Karaktärerna är otroligt färgstarka och jag får svårt att utse en favorit att följa, man blir lika intresserad av alla huvudkaraktärer och då menar jag att man verkligen blir intresserad för man vill veta hur det går för alla. I vanligt fall så hittar man en favorit och längtar tills den dyker upp ingen. I denna bok blir alla favoriter. Man lever sig verkligen in i handlingen och man upplever det som karaktärerna hamnar i som om man själv var där.

Karaktärerna är komplexa och mångbottnade. Det är inte alltid klart om de är onda eller goda, om de har ett val eller om det är något annat som driver dem till att göra det de gör. Det är situationerna som driver dem till att agera och utföra handlingar som kan vara onda eller goda. Allt resultatet av den hårda tillvaron i en förstörd värld.

När man tror att man har listat ut den klassiska fantasykaraktären, visar det sig att det kanske inte stämmer till fullo och karaktären gör något oväntat. Detta gillar jag verkligen. Berättelsen innehåller även många bikaraktärer, men det blir aldrig svårt att hålla dem isär.

Det är en härlig läsupplevelse som man inte har känt så ofta. Det är som när man upptäckte fantasy för första gången och slukade David Eddings och Robert Jordan. Detta är som det men ännu bättre, det är mera vuxet, i klass med Robin Hobb.

Det är klassiska teman i denna bok när det kommer till fantasy, men det är gjort på ett sätt som känns fräscht och nyskapande ändå utan att försöka ändra på något som redan funkar. Jag hoppas och tror att detta verk kan vara en av dem som visar sig kunna ta sig ut på den internationella marknaden för fantasy. För med denna visar att svensk fantastik är att räkna med och att den håller hög kvalité. För detta är högsta kvalité även när vi kommer till internationella mått mätt. Jag känner att just kvalitén på svensk fantasy blir högre och högre vilket är riktigt roligt.

Detta är en av de bästa svenska fantasyböcker jag läst eller rättare sagt en av de bästa fantasyböcker jag läst så jag rekommenderar den till alla som gillar fantasy oavsett om man läser på svenska eller engelska. Hatten av till Mattias som har gjort ett digert jobb med allt som rör boken, det otroliga världsbygget som vi bara fått skymta, karaktärerna med sina djup för att inte säga språket och berättarglädjen som lyser starkt igenom alla 800 sidor. Det finns bara ett problem med boken och det är att jag vill läsa nästa del och delen efter den nu. Det kommer bli en allt för lång väntan till att få besöka denna värld igen.


Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar