tisdag 14 januari 2020

Torbjörn Löwendahl: Stayin' Alive


Titel: Stayin’ Alive
Författare: Torbjörn Löwendahl
Sidantal: 286
Förlag: Lionvalley Publishing 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Före katastrofen var verkligheten en social cirkus, en ständig förnedring i konsumtionshetsens namn. Hade jag haft en pistol skulle jag satt den mot tinningen. Nu slåss jag istället mot smittade och plundrare medan domedagsklockan slår tolv. Ett liv värt att kämpa för. Bara att få uppleva gryningen är en gåva. Mina nya vänner tror att jag är värd deras respekt. Ibland håller jag med dem.

Mina tankar:

Detta är författaren Torbjörn Löwendahls debutbok och är den första boken i en tänkt trilogi. Det är en av de senaste tillskotten i den zombievåg som verkar dra över Sverige de senaste åren, till min stora lycka då jag gillar den typen av berättelser.

Nu är detta inte en regelrättig zombieberättelse, liksom några av de andra liknande böcker som kommit ut de senaste åren. Det är inte den klassiska zombie från filmer och tv-serier som Day of The Dead eller The Walking Dead, detta tas även upp i boken när karaktärerna pratar om hur människorna beter sig.  Nej det är något som får folk att insjukna i en kraftig influensa-liknande epidemi som sprider sig snabbt. Många dör av den, andra blir inte drabbade alls, några överlever och blir bra efteråt, men så är det en grupp av de smittade som blir våldsamma personer som man mycket väl kan beskriva som något zombie-liknande tillstånd. Så det är på grund av detta som man kan kalla det för en zombie-bok.

När samhället fallet ihop, vilket går väldigt snabbt i denna bok, så kommer vi till saker som vi känner igen. Det blir kaos och det är den starke som överlever-regeln som kommer fram. Det är inte bara dessa blodtörstiga zombiemänniskorna som gruppen, vi får lära känna, måste kämpa emot. Det är personer som tar över den dyrbara maten som finns kvar i butiker och tar ut överpriser på dem, samt grupper av plundrare som kanske inte är så snälla av sig.

I boken så följer vi i jag-form huvudkaraktären som är lite av en outsider när det kommer till samhället som det var innan sönderfallet. Han hatar stora delar hur det är i samhället men det ändrar sig efter epidemin. Han finner sin plats i en grupp av udda karaktärer, som troligen inte hade funnit varandra om inte slumpen och ödet hade fört dem tillsammans. Dessa karaktärer finner en styrka i varandra och blir en grupp som kämpar tillsammans för att överleva.

Då boken är berättat i jag-form så får vi på nära håll ta del av huvudkaraktären. Boken tar upp och kastar syrliga åsikter på saker som till exempel sociala media och människans konsumtionsslöseri, allt i form av huvudkaraktärens tankar. Han är en person som man kanske inte direkt gillar men det är ändå något med honom som är charmigt och man vill se hur allt kommer att sluta.

Boken osar även av hintar till populärkultur i alla dess former. En del gick säkert förbi mig medan andra log jag igenkännande åt. Det roliga är att det mesta nämns bara i farten utan att förklara det rakt ut, missar man det så gör det ingenting åt själva handlingen man hänger med ändå då detta är bara en liten gimmick. I alla fall tolkar jag det så.

Det är en riktigt spännande handling som målas upp och med ett snabbt och säkert språk så blir det en riktig bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. En liten varning dock är att när du har läst ut denna så kommer du att kontakta författaren och kräva nästa bok nu med detsamma, den skall som tur komma i år, inte allt för sent hoppas jag.

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

1 kommentar:

  1. Tack för en fin recension och för att du tog dig tid att recensera!

    Jag tycker att du fångat boken väl och jag blir jätteglad att du längtar efter uppföljaren :)

    "Perfect Day" bör komma i år. Jag ska "bara" ... ;)

    SvaraRadera