söndag 22 november 2020

Författarporträtt: Li Ekman


Berätta lite kort om dig.


Jag är född och uppvuxen på den magiska ön Gotland, så jag är från födseln omgärdad av magi och mystik.

I tonåren tyckte jag att det var ett Alcatraz, men efter flera vändor utomlands, arbete i Australien och studier i Peru, har jag insett att det inte finns något bättre ställe att bo på. Jag har arbetat inom många olika yrken, bland annat inom teatern och på radion, men just nu jobbar jag för utlandsenheten på Försäkringskassan.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Det var utan tvekan J.R.R Tolkien som fick upp mina ögon för fantasy. Jag spenderade ett helt sommarlov på mellanstadiet med att plöja alla delarna i Sagan om Ringen. Sagor och det övernaturliga är något jag alltid dragits till.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag skrev mycket när jag var liten, men gled över till teatern som berättarform i många år innan jag återigen började skriva efter att jag tagit examen från universitetet. Då började jag på allvar att arbeta fram hela manus.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Självklart har ju J.R.R Tolkien en given plats, men även Stephen King, Edgar Allan Poe, Ursula K. Le Guin och Joyce Carol Oates har inspirerat och fortsatt att inspirera mig i mitt eget skrivande.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Det svåraste är miljöbeskrivningar tycker jag just för att det lätt blir lite klichéartade formuleringar. Det roligaste är dialogerna, när karaktärerna får interagera med varandra och reagera på det som sägs. Om det är ett bra skrivpass med flow känner jag mig som regissören som milt föser mina skådespelare i rätt riktning.

Hur ser din skrivprocess ut?

Det har tagit mig flera år att utforma min egen process och nu tycker jag att jag har hittat ett vinnande koncept. Först behöver jag tänka och fundera över berättelsen och karaktärerna, det tar oftast flera månader. Sedan skriver jag ett kort synopsis, helst bara ett par sidor. Efter det bryter jag ner det i kapitel. Sedan är det bara att skriva utan att tänka på om det blir bra eller inte. När jag väl har ett råmanus börjar redigeringen och arbetet med att stryka, lägga till och omformulera. Där lägger jag den mesta tiden.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag sätter upp delmål och brukar räkna ord. Skrivande är abstrakt så det är bra med konkreta mål att arbeta mot. Jag brukar skriva runt 2.000 ord per pass och det brukar bli 3-4 pass i veckan beroende på hur mitt liv annars ser ut.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag älskar att dansa, framförallt salsa, bachata och magdans.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag försöker alltid att lyfta fram kvinnorna på ett eller annat vis.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag ringde till Clarion Hotell Visby och fick receptionisten att gå in i matsalen och berätta vilka färger det var på tapeten. Det är väl det värsta hittills, men det kommer nog värre saker så småningom, vänta bara!

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag skriver på den sista delen i min fantasytrilogi Berättelsen om Inigo Jones samt en novell till ett hemligt projekt.

[Bibliografi]

Blodsten - Berättelsen om Inigo Jones del 1 (Everlasting Publisher, 2019)
Rådare - Berättelsen om Inigo Jones del 2 (Everlasting Publisher, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar