lördag 26 juni 2021

Andreas Ek: Förödelse

Titel: Förödelse
Författare: Andreas Ek
Sidantal: 127
Förlag: Word Audio Publishing

Ett recensionsex från författaren och förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

I Malmö råder fullkomligt kaos. Nödnumret 112 är överbelastat av samtal om personer som löpt amok och oprovocerat attackerat andra. På sjukhuset går patienter bärsärkagång och personalen står helt handfallen. Polisen Sara får veta att det brutit ut ett virus som gör människor galna och aggressiva. Situationen är likadan i hela Sverige och myndigheterna kan inte ge någon som helst information om vad utbrottet beror på. Attackerna bara fortsätter och offren blir fler och fler.

Mina tankar:

Detta är författaren Andreas Ek femte bok och är den första delen i en trilogi som i sin tur är en spinn-off på hans första böcker Raseri och Törst.

Denna serie utspelar sig samtidigt som den tidigare serien, men då på en annan plats i Sverige. Denna gång så utspelar det sig i Skåne. Denna är, i alla fall vad jag märkte i första delen, helt fristående från de tidigare böckerna så det går bra att läsa denna serie först. Dock så rekommenderar jag ändå att man inte hoppar över författarens tidigare böcker då de är riktigt bra.

Om man inte har läst de tidigare böckerna så är handlingen i stora drag att ett virus bryter plötsligt ut som gör att människor hamnar i något zombie-liknande tillstånd, men det är inte den långsamma zombien utan en mera våldsam och snabb version.

Man kastas rätt in i handlingen och det dröjer inte länge fören de första tecknen på att något är fel kommer. Och efter det så eskalerar det väldigt snabbt. Det är en riktigt snabbt och adrenalinpumpande och ibland hektisk handling och stämning från början till slut, det är inte en lugn sekund.

Även fast det är ett väldigt högt tempo så skyndar sig inte författaren på för fort. Vi hoppar mellan olika karaktärer som befinner sig på olika ställen i Malmö när denna epidemi bryter ut. Vi lär känna dem på ett bra sätt och varje karaktär har sin egen personlighet.

Boken är väldigt kort, bara strax över hundra sidor, och jag läste ut den i en sittning. Den var så spännande och välskriven att det inte gick att lägga ifrån sig, en riktig bladvändare.

Den finns visserligen endast som e-bok och ljudbok och jag är mera gammaldags och läser helst pappersversion, men då jag verkligen gillat författarens tidigare böcker så kunde jag inte låta bli att läsa denna när författaren frågade om jag var intresserad på att läsa denna serie. Jag hoppas på att man i framtiden kommer att få se dessa i pappersformat, kanske i en samlad volym, så att den kan få stå i bokhyllan tillsammans med författarens andra böcker.

Boken slutar med en cliffhanger och man kan nog säga att dessa tre böcker som denna serie består av är en enda tjock bok. Det är ett smart slut som gör att man verkligen blir sugen på att fortsätta med nästa del.

Jag hade glömt några små saker om detta virus från när jag läste de första böckerna. Just i dessa tider så kanske det känns lite konstigt att läsa om en epidemi, men denna är långt ifrån vad vi lever i nu. Men det finns några saker som gör att man känner sig lite olustig, man får hoppas på att författaren inte är någon profet.

Detta är hundra procent ren skär underhållning, av visserligen det lite mera brutalare sättet. Välskrivet och med intressanta karaktärer och situationer som de hamnar i. Jag ser verkligen fram emot att läsa de övriga delarna i serien.

Tidigare omdömen om författaren:

Raseri (Raseri #1)
Törst (Raseri #2)
Mörkret Inom Honom (Jannica Brandt #1)
Det Hon Slåss För (Jannica Brandt #2)

E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar