onsdag 23 juni 2021

Cornelia Johansson: Flickan Från Terra

Titel: Flickan Från Terra
Författare: Cornelia Johansson
Sidantal: 345
Förlag: Fafner Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Priya är arkeolog. Med sitt team besöker hon fjärran planeter och undersöker ruinerna från försvunna civilisationer. Under en utgrävning hittar Priya något häpnadsväckande, koordinaterna till människornas förlorade hemvärld. Nu kan hon bli den första människan på 50000 år som sätter sin fot på Terra. Men resan dit blir oändligt mycket farligare än hon tänkt, och väl där hittar de något helt oväntat. En flicka.

Mina tankar:

Detta är författaren Cornelia Johansons debutbok, det är en science fiction-roman som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Om man enklast skulle förklara vad detta är för slags science fiction så skulle jag säga att detta är ett rymdäventyr. Det man kanske i första hand tänker på när man säger science fiction när det kommer till litteratur så det mera filosofiska och eller vetenskapliga styrda handlingar. Men här bjuds vi som sagt mera på äventyr.

Nu finns det säkerligen många verk inom science fiction som liknar denna men inte om vi pratar om den svenskspråkiga marknaden och att den skall rikta sig till en äldre publik, till den yngre skaran finns det en del att välja bland även på svenska.

För att dra lite liknelser med film så skulle jag säga att om man tänker Det Femte Elementet, Guardians Of The Galaxy och även vissa bitar av Men In Black (tänker här på när de befinner sig på kontoret med alla utomjordingar) så kommer man rätt så nära. Denna bok är mera allvarlig än dessa exempel, men jag fann att i allt allvar så hittar jag humor, men det kanske säger mer om mig.

I denna bok så möter vi en skara udda karaktärer som jobbar tillsammans fast de är så olika varandra. De jobbar som rymdarkeologer och får upp spår om var Tellus, det vill säga jorden, befinner sig i universum. Jorden gick under som civilisation för 50000 år sedan. Det som de möter där när de kommer dit är inte alls vad de hade förväntat sig.

Jag gillar kemin mellan dessa olika karaktärer, att de är så olika men ändå har funnit varandra gör att det känns mera som en familj än en besättning på ett rymdskepp. Men åt andra sidan för att kunna vara en besättning på ett rymdskepp som åker runt utan att träffa andra så behöver man nog känna varandra mera som en familj än arbetskollegor.

Språket är riktigt stabilt och det är bra fart i handlingen, det händer något hela tiden och det är intressant. Karaktärerna har jag redan nämnt och jag gillar även fantasin hos författaren när det kommer till de olika varelserna som man möter, hon har verkligen berikat sitt universum och det känns levande.

Så slutsumman blir en frisk vind i universum, vi bjuds på spänning och fartfylld handling. Jag hoppas på att vi i framtiden kommer att få se mer av författaren, för denna debut är verkligen en bra start.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar