fredag 16 oktober 2020
Författarporträtt: Linda Andersson
Berätta lite kort om dig.
Linda Andersson heter jag, är 39 år och bor i Eslöv tillsammans med min man och son som precis börjat skolan. Jag har alltid älskat böcker, det är det enda jag samlar på – drömmen är ett gigantiskt bibliotek med flera öppna våningsplan som nås via spiraltrappor och stegar. I övrigt har jag ett stort vinintresse och älskar djur, katter framför allt.
När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?
När jag var mycket liten såg jag Trollkarlen från Oz och blev förälskad. Och vettskrämd … Efter det mötet var min fascination för häxor ett faktum. Andra filmer och böcker som fick mig att falla för fantastiken var Den oändliga historien, Narnia och Alice i Underlandet. Jag älskade dem som barn, och gör det än. Det övernaturliga har av någon anledning passat mig. Kanske för att det gör tillvaron lite mer spännande, och säkerligen för att jag är övertygad om att det finns något mer som vi inte känner till, att det liv vi får inte kan vara allt.
Nu blev jag visst lite flummig (som vanligt), men fantastiken är som en osynlig dragningskraft på mig, svår att förklara. Det bara är så.
Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?
Det som inspirerat mig är främst alla böcker jag slukat och fortfarande slukar. Jag sa redan som nioåring att jag skulle bli författare. Men romaner började jag skriva först när jag var runt 25, vilket förvisso är några år sedan … Innan dess skrev jag kortare texter och en hel del dagbok. Drömmen att bli författare har i alla fall alltid funnits där.
Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?
Stephenie Meyer (Twilight), Suzanne Collins (Hungerspelen), C.S. Lewis (Narnia), Lewis Caroll (Alice i Underlandet), för att nämna några.
Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?
Svårast är gestaltning. Show, don´t tell, sitter jag och bankar in i huvudet varje dag. Förhoppningsvis blir jag bättre på det ju mer jag skriver.
Roligast att skriva är nog de galna och otäcka typerna, både att beskriva dem och att skriva deras dialog. Miljöbeskrivningar är också kul, åtminstone när det är något spektakulärt som ska beskrivas.
Hur ser din skrivprocess ut?
Först gör jag en typ av synopsis för mig själv. Sedan börjar jag bygga upp världen i Excel. Vilka personer vill jag ha med? Vad ska deras förmågor, egenskaper, med mera vara? Hur ser de ut (i grova drag)? Vilken magi ska förekomma? Hur ser världen ut, vilka platser? Därefter gör jag en tidslinje där jag stolpar upp viktiga saker som ska fungera som en ryggrad och föra historien framåt. Inget behöver vara i detalj, det kan vara ganska rörigt och flummigt till en början. Slutet behöver jag inte heller ha spikat, det får gärna komma under skrivandets gång, ligga och marinera sig i min knäppa hjärna tills det är redo att ge sig tillkänna. Men jag skriver från sida ett till den sista, inget hoppande här inte. Och jag redigerar hela tiden, kan inte fulskriva. Det gör att det tar tid för mig att spotta ur mig ett råmanus, men jag inbillar mig att det går lite fortare under den första redigeringsrundan på det här viset. En smula i alla fall ...
Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?
Tja, jag sa ju upp mig från mitt trygga arbete på en skolexpedition, så jag skriver när sonen är i skolan. Bortskämd och oerhört tacksam för att ha möjlighet att kunna göra det jag alltid drömt om, men bakom beslutet låg mer än att uppfylla denna dröm. Jag var föräldraledig och mådde inte alls bra inför att gå tillbaka till mitt jobb. Jag var konstant stressad och hade panikångestattacker. Att återvända till jobbet var egentligen aldrig något alternativ. Men visst, det är tufft rent ekonomiskt i perioder, för att skriva böcker är inget man blir rik på.
Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.
Så som jag babblar om allt mellan himmel och jord skulle jag bli förvånad om de inte redan snappat upp det mesta. Men kanske att jag var plugghäst i högstadiet och hade 4,7 i snitt när jag gick ut nian. Jag hade gett mig den på att komma in på Frisörprogrammet, och då var det höga betyg som gällde. Gissa om jag var överlycklig när jag blev antagen? Dessvärre var frisöryrket inget för mig. Två år och ett par dagar gick innan jag till slut, efter mycket ångest och magont, hoppade av.
Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?
HBTQIA tycker jag är enormt viktigt att lyfta. Och starka kvinnor! All form av jämlikhet och rättvisa är något jag alltid brunnit för och det har sin givna plats i mina böcker.
Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?
Jag behövde lära mig USA´s geografi till ett manus som handlade om en tjej som cyklade genom landet (inte fantasy). Numera kan jag tack vare detta placera ut alla delstaterna på en blindkarta. Men särskilt konstig grej är det kanske inte. Det som däremot med all säkerhet ser konstigt ut är när jag testar hur man rör sig och grimaserar i olika situationer. Detta för att kunna gestalta så bra som möjligt. Lyckligtvis är det inte så många som kan se mig i min lilla skrivhörna.
Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?
Jag skriver på Tidssystrarna, den avslutande delen i Trilogin om Livstjuvarna. Förhoppningsvis kommer den ut lagom till Bokmässan i Göteborg nästa år. Men det är många pusselbitar som måste falla på plats och inget får lämnas åt slumpen. Just därför har jag lovat mig själv att inte på något sätt stressa för att nå min deadline. Att sitta uppe på natten och redigera när ögonen går i kors och kroppen skriker efter sömn är inte att rekommendera. Jag ska försöka undvika det denna gång.
Utöver detta håller jag på med en spökbok för barn i åldern 6-9. Tanken är en kortare kapitelbok med färgglada illustrationer på varje sida. Illustrationer som någon annan får göra ... jag är usel på att teckna. Hur som helst är det svårt att anpassa språket till denna åldersgrupp, mycket svårare än vad jag först trodde. Men jag har fått en del bra råd och tips från testläsare, så håll tummarna för att det går vägen när jag väl skickar in manuset till förlag.
[Bibliografi]
Romaner:
Livstjuvarna - Livstjuvarna del 1 (Visto Förlag, 2019)
Halvsjälarna – Livstjuvarna del 2 (Visto Förlag, 2020)
Antologier:
Stora Dockantologin – (Magic Frigren Press, 2019)
Sommarmystik – (Nohiding Förlag, 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar