söndag 8 juli 2018

H.C. Andersen

Titel: H.C. Andersen
Författare: Flertalet (Red: Sofi Poulsen)
Sidantal: 564
Förlag: Marchetti Förlag
 
Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

De klassiska sagorna av HC Andersen i ny tappning. Här får vi uppleva sagorna i omgjorda och nytolkade versioner från en diger skara svenska författare.

Mina tankar:

Detta är andra projektet som förlaget Marchetti har gjort med att låta svenska författare ta kända sagor och göra sin egen tolkning av dem. Förra året kom förlaget ut med Grimm (läs här vad jag tyckte om den) och Grimm Darker (läs här vad jag tyckte om den) som var omtolkade sagor från bröderna Grimm.

Det är svårt att göra en helhetsbedömning av en antologi som har nästan lika många författare som det är noveller, och denna innehåller många. Men alla håller en hög kvalité när det kommer till språket och handling.

När det kommer till handlingen så finns det många olika stilar. En del är söta och romantiska och fulla med hopp medans andra är mörka och hemska (på ett positivt sätt skall tilläggas). Boken är upplagd så att de första novellerna i boken är ljusa och trevliga och sedan går det åt lite mörkare till de sista i boken som jag skulle kalla skräckberättelser.

Så man kommer säkert hitta en favorit bland alla dessa olika beroende vad man är ute efter att läsa. Mina egna favoriter får nog bli Emelie Beijer med sina två noveller, Fjärran Besökare och Det Här Fixar Du som jag tyckte höll väldigt hög kvalité i handling och språket med en bra närvaro samt Mirjan Lindahl med En Nattarbetares Försvarstal som jag fann riktigt påhittig och bra, med en annorlunda tolkning och synvinkel. Men jag uppskattade alla de andra novellerna också.

Det är roligt att se samma grundsaga tolkade på olika sätt i denna bok. Vissa hade jag svårt att veta vilken saga som var inspirationen. Detta beror nog mest på att jag bara känner till de mest kända och H.C. Andersen skrev nästan hur många sagor som helst så det är ett digert register författarna har haft att plocka ifrån. Det saknas verkligen inte fantasi bland de författare som är med boken.

Hatten av till Sofi Poulsen som gjort ett digert jobb i att sätta ihop detta projekt och jag hoppas på att vi kommer att få se fler nytolkade sagor i framtiden.

Inbunden Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar