torsdag 9 augusti 2018

Kjell Ola Dahl: Täcknamn: Hilde

Titel: Täcknamn: Hilde
Författare: Kjell Ola Dahl
Sidantal: 382
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.



Handling:

Året är 1942 och Oslo. Den judiska kvinnan Ester fungerar som en kurir i kampen mot Tyskarna. Hon blir förrådd men lyckas komma undan att bli gripen. Hon flyr till Stockholm. Där möter hon motståndshjälten Gerhar Falkum, en redan bekant från Oslo. Han har också flytt från tyskarna som har anklagat honom för att ha dödat sin fru Åse, som var Esters bästa vän. Gerard omkommer strax därpå i en brand. Men 1967 dyker han upp, levandes, och vill återuppta kontakten med sin dotter som han fick med Åse. Men varför dyker han upp nu och vart har han varit hela denna tiden?

Mina tankar:

Kjell Ola Dahl är en norsk kriminalförfattare som skrivit ett antal böcker och en del av dem har blivit översatta till svenska. Täcknamn: Hilde är den senaste att bli översatt och mitt första möte med denna författare.

Det är en mordgåta men jag skulle inte kalla den för en deckare, inte i den vanliga bemärkelsen att det är en polis eller någon privatperson som försöker lösa ett fall. Detta är mera en tidsskildring, ett slags dokument om hur det kunde vara på 40-talet i Norge mitt under Andra Världskrigets gång. Jag tyckte detta var intressant att läsa om hur det var att leva i Norge under den tiden. Jag är inte så påläst när det kommer till kriget utan kan mest det allmänna och det man har mest mött är hur det var i England, Tyskland och Frankrike.

Boken hoppar fram och tillbaka mellan 40-talet och 60-talet. Det blir aldrig rörig så att man inte hänger med i hoppen mellan tidpunkterna. Långsamt nystas det upp vad som hände då Åse blev mördad. Man får reda på relationerna mellan de olika karaktärerna. Jag kände lite att det inte direkt fanns någon huvudperson, dock så är det mest fokus på Ester, alla karaktärer får sin del i centrum. Detta gjorde det svårt, i alla fall för mig, att gissa mig till hur det hela ligger till. Detta var bra då det håller spänningen uppe.

Språket är bra och det har lagts mycket vikt på personligheterna, vilket gör att karaktärerna känns levande. Det är målande beskrivet, hur historiskt korrekt vet jag inte, men det kändes äkta för mig om hur det var på 40-talet och även 60-talet. Man levde sig verkligen in i den tidsperioden.

Rekommenderar denna till de vill ha en historisk spänningsroman. Det är en blandning av tidsskildring, mordgåta och lite krigsskildring, inte själva slagfälten utan arbetet med motståndsrörelsen/spionsamverkan.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar