måndag 15 juli 2019

Olséni & Hansen: Badhytten


Titel: Badhytten
Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Sidantal: 368
Förlag: Historiska Media

Handling:

Tidigt en morgon tjuvspelar de gamla vännerna Egon och Ragnar tillsammans med systrarna Elisabeth och Märta på Falsterbo golfbana. Det ser ut att bli en fantastisk sommardag men golfrundan avbryts tvärt när vännerna gör en fasansfull upptäckt. I bunkern på hål två ligger golfklubbens ordförande Sven Silfverstolpe död. Stor förvirring utbryter och Egon och Ragnar gör vad de kan för att bringa ordning i kaoset. För att dölja sin inblandning i Silfverstolpes död baxar de in honom i golfbilen och kör mot klubbhuset. Men ingenting går som planerat och snart har de satt igång en händelseutveckling som är omöjlig att stoppa. Och det här är bara starten på en ovanlig sommar under Falsterbonäsets soliga himmel.

Mina tankar:

Detta är författarduon Olséni och Hansens första bok i serien Mord i Falsterbo. Denna kom 2015 och de har redan kommit med fem böcker i serien. Jag vill gärna börja från början om jag skall läsa någon ny serie. De har även skrivit om Ester Karlsson, vilken den första boken, Ester Karlsson Med K, har jag läst tidigare, läs här vad jag tyckte om boken, så författarna är inte helt nya för mig. De rör sig inom den humoristiska delen av deckare.

Och att det är humor i denna bok går inte att komma undan. Galenskaperna börjar med det samma och fortsätter att ramla in under resan gång. Fast den har en allvarlig del i att en person har dött på något sätt och att det blir en utredning. Boken är dock full av knasiga personer som inte gör det de skall göra och när de gör något så gör de det kanske inte på det bästa sättet.

Jag skulle vilja säga att detta är resultatet om man tog något i stil med buskisar som gamla Åsa-Nisse-filmerna, samt slängde in Stefan och Krister i rollen som poliser som skall lösa ett brott. Det är tokigheter och förväxlingar boken igenom. Det är många goda och oväntade skratt som man får när man läser boken, kanske jag skulle velat haft ännu lite mera galenskap, men åt andra sidan så kanske det är lagom i den mängden som det kom nu, för mycket av det goda kan ju förstöra balansen. Som det är nu så flyter det roliga med i handlingen och för den framåt.

Detta är en lättläst bok och den har ett behagligt språk. Miljöerna som den utspelar sig i är bra uppmålade och den blir en perfekt bok att läsa på sommaren, då den utspelar sig då. Och bor man i en turiststad så känner man igen sig hur det på sommaren blommar upp med folk.

Karaktärerna är levande och bra beskrivna, varje person har sin egenskap. Nu gör många av dem galna saker som nog inte hade fungerat i verkligheten. Men nu är detta fiktion och har man ett öppet sinne för detta så köper man vad de gör och man får då en rolig avkoppling. Ibland behöver inte deckare vara våldsamma eller mörka. Jag kommer absolut att läsa de andra böckerna i serien, ser fram emot att ta reda på vad för andra tokigheter invånarna i Falstebo hittar på.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar