torsdag 26 augusti 2021

Lars Wilderäng: Midvintermörker

Titel: Midvintermörker
Författare: Lars Wilderäng
Sidantal: 436
Förlag: Massolit Förlag

Baksidestext:

Tidigt på annandagens morgon år 2012 vaknar de jullediga svenskarna till en ny värld. Ett strömlöst, mörkt och iskallt Sverige. En dag då allting förändras.

En stor rysk militärövning i Östersjön förvandlas plötsligt till ett regelrätt anfall mot Sverige, som står helt oförberett. Katastrofen är total, statsministern är försvunnen, viktiga samhällsfunktioner slås ut och ett nedbantat försvar är på väg mot kollaps. Allteftersom dödstalen stiger får vi följa ett antal personers kamp under ett dygn som skakar Sverige i grunden.

Mina tankar:

Detta är författaren Lars Wilderängs debutbok, den kom ut 2011.

Lars Wilderäng kom i år ut med sin tionde roman, jag har i många år hört talas om honom och införskaffat hans böcker, men har aldrig tagit tag i att läsa hans böcker, fören nu vill säga. Då vill jag såklart börja från början och ta mig framåt i hans verk.

Om man skulle klassa den i någon genre så skulle jag säga att detta är en militärthriller. Vi möts av ett scenario där Ryssland en dag drar in över Sverige i ett välplanerat anfall. De slår ut strömmen och slår till på viktiga militära och politiska platser, allt för att slå ut allt i Sverige som kan ordna upp i kaoset.

Det låter kanske som ett helt otroligt scenario, att något land skulle gå in i Sverige på detta sätt, men Wilderäng visar med denna bok att han vet vad han pratar om och att även hur otroligt scenariot låter så är det ändå fullt möjligt. Han målar upp en kaotisk händelse som inte går att greppa om men han målar upp det riktigt bra och det ger en sur smak i munnen och kramp i magen när platser som man hört talas om, och kanske även besökt, inte längre är harmoniska utan en full krigszon.

Största delen så utspelar sig boken på Gotland, den utgör en viktig punkt för Ryssland att ta över, då de vill använda den som en bas för att greppa tag om hela Östersjön och sin fortsatta attack mot Sverige.

Det som Wilderäng lyfter fram i boken är att Sverige har nedrustat sin militär till den graden att det har gått för långt och att vi är ett öppet mål för vem som helst. Det kan säkert diskuteras fram och tillbaka om han har rätt i detta, men han har verkligen en poäng.

När man läser boken så märker man verkligen att författaren är insatt när det kommer till termer inom det militära. Nu är inte jag duktig på detta så jag vet inte om han begår något faktafel när det kommer till benämningar på fordon och vapenmodeller inom det militära, vilket jag inte tror att han gjort. Boken är fullspäckad med just detta, så om man vet med sig att man inte gillar sådant så kanske denna bok inte är något för en, men om man däremot inte har något emot det militära så får man en spännande och tankeväckande läsupplevelse.

Vi följer många olika karaktärer och det är inte en enda lugn sekund i boken, det finns inga passager mellan händelserna som ger en tid till att andas. I stället så hoppar handlingen till en annan karaktär och vi befinner oss ständigt i hettan. Detta är kanske lite på gott och ont, vi får på ett sätt inte lära känna karaktärerna på djupet med bakgrundshistorier, men jag tycker att Wilderäng har fått till det bra genom att vi får lära känna karaktärerna genom hur de reagerar och agerar i stridens hetta.

Språket är lätt att ta till sig, det är som sagt fullt med militära termer, men det blir aldrig så överväldigande att handlingen inte flyter på och även om man inte har kunskap om termerna så förstår man handlingen.

Sammanfattningsvis så är det både en spännande och intressant bok som väcker en del frågor och tankar. En bra start på en, för mig, oläst författare som gav mig mersmak, vilket är tur när böckerna redan står i hyllan och väntar på mig.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar