onsdag 24 juni 2026

Elin Olausson: Gnistregn

Titel:
Gnistregn
Författare: Elin Olausson
Sidantal: 259
Förlag: Ravenheart Förlag

Baksidestext:

Det lilla samhället Eldarsfors förbereder sig för sommarens turistströmmar till det gamla järnbruket, men bruket har fått en ny ägare och inget är som förr. På herrgården sitter Nora Sander och ser hur hennes kusin förstör deras farfars livsverk, men när barndomsvännen Jeremias återvänder till samhället får hon annat att tänka på. Jeremias är förändrad, och det väcker nya känslor till liv.

Brukets HR-chef Wolf Krause försöker lära känna ensamvargen Gillis Sinclair, som arbetar som guide i gruvorna, men börjar inse att det är omöjligt. Vilket vore lättare att acceptera, om Gillis bara inte var så snygg.

På den närliggande campingen bor Vincent, som tar ströjobb på bruket men helst inte vill jobba alls. Vid en tjärn i skogen möter han en mystisk varelse han inte trodde fanns - Näcken - och från den stunden är deras liv sammanflätade.

Mina tankar:

Detta är den första delen i trilogin Bruket. Det är en roman som går åt urban fantasy-hållet i form av folktro.

Jag skulle säga att det är en samhällsskildring med verkligen betoning på samhälle. För det är just i ett litet samhälle som handlingen utspelar sig i. Allt cirkulerar runt ett bruk, som mer eller mindre hela samhället är beroende av. Här möter vi en del personer som alla har sina, om man skall kalla det, bekymmer.

Det är en starkt relationsdriven berättelse, då först och främst i form av kärlek sedan finns det bitar av folktro men den tar inte jättestor plats, även om en av karaktärerna är från folktron. Det kan vara att detta får en större roll i de andra böckerna i serien.

Jag personligen tyckte kanske att det saknades lite spänning i handlingen, men om man vill ha en relationsroman så är den bra. Det fanns en spänning som puttrade upp då och då, detta kan vara även något som också tar fart i de andra böckerna i serien. Det väckte i alla fall mitt intresse.

Det är ett bra språk som är lätt att ta till sig och när det kommer till karaktärerna så är de bra uppbyggda och känns levande. Även själva stämningen i ett litet samhälle fångas riktigt bra.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha ett romantiskt relationsdrama med bitar av fantasy.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar