fredag 16 juni 2017

Gregg Hurwitz: Vem Är Evan Smoak?


Titel: Vem Är Evan Smoak? (2016)
Originaltitel: Orphan X
Författare: Gregg Hurwitz
Sidantal: 303
Förlag: Bokfabriken

Handling:

Evan Smoak blev vid 12 år ålder rekryterad av en topphemlig organisation inom försvarsmakten. När den läggs ner så går han under jorden och startar ett eget projekt där han följer de regler han fick lära sig under träningen. Han börjar hjälpa personer som inte kan få hjälp av det vanliga rättsväsendet. Hans senaste uppdrag går dock inte som väntat.

Mina tankar:

Språket och väldigt rakt på sak, enkelt och avskalat med bra flyt. Handlingen likaså, inga komplicerade invecklingar utan det är 100% spänning och fart från första sidan och håller hela vägen till sista.

Många omdömen jag läst liknar Evan Smoak med Lee Childs Jack Reacher och jag kan inget annat än att hålla med om detta. Dock så skiljer sig dessa två karaktärer ändå. Båda två har sina principer/regler som de håller på och de hjälper den "lilla" människan mot den stora faran som hotar dem. Evan Smoak använder betydligt mera högteknologiska saker än vad Jack Reacher gör (är ju knappt att han vill använda mobiltelefon). Jag skulle vilja säga att Evan Smoak är en blandning av Jack Reacher och Ethan Hunt (Tom Cruice) från Mission Impossible-filmerna, dock inte riktigt så högteknologisk.

Jag rekommenderar denna bok till alla som gillar Lee Child eller böcker med hög fart och action. Detta är den första boken i en serie, den andra har redan kommit på svenska och heter En Man Från Ingenstans. Nu har jag inte läst den andra boken ännu, men den sägs vara fristående. Dock så känns det efter att ha läst denna att man inte skall ge sig på andra boken först utan jag misstänker att den är en fortsättning på vissa saker som händer i första boken.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar