torsdag 10 januari 2019

Liselotte Divelli: Skärvor

Titel: Skärvor
Författare: LiseLotte Divelli
Sidantal: 509
Förlag: Blommas Böcker AB

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Närpoliserna Micke Ståhl och Fredrik Flink skicka på ett larm gällande en misshandlad tonårsflicka. Det som möter dem när de är på plats är betydligt värre. Stefan Andreason, president för Rubicon Mc Stockholm, njuter med sin fru med lite egen tid. När de kommer hem till deras hus där barnen vaktas av en barnvakt möts de av blåljus och avspärrningar. Det värsta har hänt.

Mina tankar:

Denna bok kom ut 2015 och är, om jag förstått det rätt, Liselotte Divelli första bok om kampen mellan poliserna och motorcykelgänget Rubicon men hennes tidigare bok Skott, som jag inte har läst, skall ha några karaktärer som återkommer här. Hon har själv ett förflutet i denna värld.

Boken griper tag i en med det samma, den riktigt suger in dig i handlingen och släpper dig inte. Den är upplagd så att det är korta kapitel och varje kapitel har sitt fokus på en karaktär. Detta gör att man ibland får uppleva delar av samma händelse ur olika perspektiv, detta fungerar riktigt bra och fyller verkligen ut vad det är som händer. Detta gör att man verkligen får en helhet över händelseförloppet. Man kanske kan tro att det skulle kännas upprepande, men det upplever jag aldrig.

VI får följa en handfull personer som berörs på något sätt, det är några poliser, några ur mc-gänget och även en journalist. Divelli bygger upp en bra handling och det är intressant att följa de olika karaktärerna och hur de blir indragna i allt.

Det här är inte direkt en deckare där några poliser skall lösa ett fall. Istället är det mera en riktigt spännande bok där vi följer ett antal personer i deras liv, privat som jobb, där vi får se hur man på olika sätt blir drabbad av en hemsk händelse.

Divelli skriver med en sådan närvaro i det hemska att man riktigt känner den klaustrofobiska panikkänslan som kan uppstå en drabbad. Kan ju inte uttala mig om hur äkta det är, men för mig kändes det väldigt äkta och trovärdigt. Riktigt bra skrivet.
 

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Adlibris  

Följ mig på Facebook eller Instagram  
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar