torsdag 3 januari 2019

Bokslut 2018


En extremist vill få upp ögonen på folket i Sverige och rädda sitt land från förfallet, samtidigt så börjar några tjejer på ett gymnasium där det går rykten om spöken. Sverige faller snabbt samman när något bryter ut som gör människor till blodtörstiga zombieliknande varelser. En katastrof från yttre rymden närmar sig jorden för att utplåna hela mänskligheten, men även när en värld har gått under så kan det finnas skärvor kvar av den.

Vad är nu detta för handling? Jo det är en slags sammanslagning av min top-5 över lästa böcker 2018, tror inte denna handling skulle fungera i en och samma bok men var för sig så var detta mina fem bästa läsupplevelser förra året. Jag hade tänkt att göra en top-10 men det blev en omöjlighet då jag hade så många att välja på som jag tyckte var bra att det var omöjligt att välja bort dem. Dessa fem var så starka upplevelser att de stack ut över alla andra bra böcker jag läst under året.

Innan vi går till topplistan så skall jag klämma ur mig lite statistik. Förra året läste jag 65 böcker, jag hade satt som mål att läsa 100 böcker. Jag lyckades inte komma upp till målet men jag har även för 2019 att sätta målet till 100 böcker, jag känner att det inte är ett allt för omöjligt mål.

När det kommer till fördelningen manliga kontra kvinnliga författare så är fördelningen 29 män och 34 kvinnor, jag räknade inte med antologierna jag läst. Fördelningen blev rätt så jämn.

Svenska författare dominerade totalt mitt läsår förra året. Jag läste bara en utländsk författare förra året. Det kan nog mycket bero på att jag fokuserar på att läsa de recensionsexemplar som författare och förlag skickar till mig och det är svenska författare och förlag som hör av sig till mig. Detta känner jag att det kommer att hålla i sig även 2019 då jag kommer fortsätta fokusera på att arbeta ner högen med böcker som jag fått tillskickat.

Detta är min top-5, inte i någon rangordning:

Pascal Engman: Patrioterna

Detta är en thriller av riktigt hög kvalité, spännande och medryckande. En helt otrolig debut och detta ser verkligen lovande ut för Pascal Engmans karriär som författare, han har satt ribban högt.

Andreas Ek: Törst

En svensk zombieskräck med full fart och skarpt språk och ett driv i handlingen som får en att tappa andan. Bra karaktärsutvecklingar. Egenutgiven författare som de stora förlagen måste få upp ögonen för och skynda sig att skaffa ett kontrakt med.

Sara Bergmark Elfgren: Norra Latin

En stark berättelse om att stå på gränsen till vuxenvärlden och att försöka hitta/känna en gemenskap med andra. Språket, handlingen och karaktärerna, ja allt är helt underbart och att det finns övernaturliga inslag faller mig helt i smaken. Ett riktigt mästerverk.

Mats Strandberg: Slutet

Detta kan vara den starkaste läsupplevelsen detta år. En bok som alla bör läsa, jag blev helt tagen av handlingen och språket. Jag levde mig verkligen in i karaktärernas utsatthet och kände att det inte fanns någon utväg. Det fanns inget hopp, allt var utdömt. Det var smärtsamt men ändå fint och kanske ändå fanns det ett slags hopp på slutet.

Mattias Kuldkepp: Skärvor Av En Brusten Värld

En episk fantasy av internationella kvalitéer. Ett världsbygge utan dess like. Vi möter en mörk och skoningslös värld och det är helt underbart. Intressanta karaktärer som man bryr sig om och vill följa vad som händer.

Jag ser fram emot ett nytt läsår och hoppas på att även detta år innehåller lika bra läsupplevelser. Jag vill även tacka alla författare och förlag som ger mig böcker. Jag hoppas på att jag med mina recensioner ger något tillbaka till er, jag kan inte med ord beskriva vad det betyder att ni tycker att det är värt att kontakta mig och fråga om jag vill ha era böcker.

Jag vill även tacka alla författare, förläggare och andra bokfolk som jag träffade på bokmässan i Göteborg. Än en gång kan jag inte beskriva hur mycket det betyder att få träffa er ansikte mot ansikte. Jag längtar redan till nästa mässa så att jag får träffa er igen samt säkert några nya som jag inte träffat tidigare.

Läs fullständiga recensioner här:



Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar