tisdag 19 februari 2019

Eva Häggmark: Blodsmak


Titel: Blodsmak
Författare: Eva Häggmark
Sidantal: 226
Förlag: Dystopia Publishing 

Ett recensionsex från författaren/förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Det är December och folk gör sig redo för julhelgen. Mitt i julruschen så blir en blodbuss brutalt rånad. Detta rån visar sig vara det första i en serie rån som blir kallad av allmänheten för det nya blodsvåldet. Blodbristen blir ett faktum och alla undrar vad som händer och varför. Lina jobbar natt som städare på ett sjukhus, hon försöker hålla en låg profil och under radarn. Denna blodbrist drabbar henne personligen och hon bestämmer sig för att ta reda vem som ligger bakom denna nya våldsvåg.

Mina tankar:

Detta är (om jag gjort mina undersökningar rätt) Eva Häggmarks debutbok, men hon har tidigare skrivit noveller och t.ex. medverkat i novellsamlingen Grimm Darker. Detta är en övernaturlig thriller med vampyrer, den riktar sig till en vuxen publik.

Till en början så kanske man tror att detta kommer att vara en vanlig vampyrbok med allt vad vampyrer och dricka blod kommer till. Men den visar sig snabbt att ha något mer än detta och det gör den verkligen intressant och får ett djup som man inte var beredd på, i alla fall inte jag. Och detta var positivt.

Utan att avslöja allt för mycket så är huvudkaraktären Lina en vampyr, det framgår rätt så tidigt i boken. Men hon är inte som de andra våldsamma och dumma vampyrerna så hon håller sig för sig själv och kämpar för att få tag i blod på ett sätt som inte kräver att hon dödar några människor. Hon vill ju inte dra till sig uppmärksamhet.

Denna bok har som sagt ett djup och det är att den tar upp om hur det är att vara längst ner i samhällsskiktet. Vi möts av fattigdom och ett ständigt hot från att bli vräkt. Det finns även frågan om att leva som invandrare som inte bor i Sverige lagligt och ständigt har ett hot över sig om att bli påkommen. Det är en utsatthet som hänger över hela handlingen och den känns verkligen. Man bryr som om karaktärerna som det handlar om och man mår illa av hur vissa har det.

Språket är enkelt att ta till sig och man fångas av handlingen. Det är även målande och man lever sig in i miljöerna och karaktärernas utsatthet. Det är en perfekt balans av verklighet och övernaturligt som gör att man köper att det finns vampyrer ibland oss och hur de klarar av att leva utan att avslöja sig.

Jag skulle nästan kalla denna bok för en socialrealistisk skräckberättelse. Denna bok rör sig lite tillsammans med John Ajvide Lindqvists böcker genom att den skildrar samhället samt personerna och deras liv på ett sådant djup samtidigt som den lägger till en gnutta övernaturlighet. Så jag tror att om man gillar honom så är denna boken värd att ta upp. Jag ser verkligen fram emot fler böcker från Eva Häggmark.

Häftad Bokus 

Följ mig på Facebook eller Instagram  
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar