onsdag 13 februari 2019

Mikael Berggren: Vargus: Stölden Var Bara Början


Titel: Vargus: Stölden Var Bara Början
Författare: Mikael Berggren
Sidantal: 312
Förlag: Whip Media 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Det är tidigt 90-tal och Sovjetunionen håller på att falla sönder. Micke har känt Anastasia en liten stund men tvekar inte när hon frågar om han vill följa med till Narva och uppleva öst. Han hamnar i en annan värld än den som finns i väst. Han rör sig snart bland Estlands högsta maffiakrets där makt, pengar och liv står på spel. Han blir snabbt populär som västerlänning och alla vill knyta kontakter med honom. Anastasia har ett stort problem och Micke ställer upp på en sak som sätter många saker i rullning.

Mina tankar:

Detta är om jag förstått det rätt Mikael Berggrens debutbok, men han har skrivit länge, han har många noveller bakom sig. Detta är en thriller som tar oss tillbaka till tidiga 90-talet med en Sovjetunion som är mitt i sitt sönderfall. Författaren säger att bokens handling är baserat på hans egna upplevelser när han själv befann sig i öst på den tiden.

Den är verkligen en annan värld som man stöter på i denna bok. Den rör sig bland de flesta typer av skumma personer som man kan tänka sig. Det är en hård värld som man möter, man vet inte vem man kan lita på och allt är till salu för rätt summa pengar.

Det är ett avskalat och rakt språk vi möter i boken, inga omskrivningar och långa utsvävningar. Det är en liten släng av Noir-känsla som man får när man läser boken, men istället för 40-talets mörka gangstervärld så möter vi en lika mörk värld i öst.

I början kände jag lite funderingar på varför huvudkaraktären, Micke, bara slängde sig in i denna värld och utan att ifrågasätta saker gick med på och infann sig i dem utan att tycka de var konstiga. Men jag fastnade snabbt i berättelsen och precis som huvudkaraktären så godtog jag hur det var i denna värld. Jag njöt av handlingen boken igenom.

Det jag saknade kanske var att få reda på vem denna Micke verkligen är. Tänker på saker som vad har han för jobb hemma i väst? Om han nu jobbar eller är en dagdrivare som ser möjligheter i vardagen och tar dem. Vad för kontakter har han verkligen i väst? Detta är ingenting som stör mig när jag läser boken utan det är mera att jag blir nyfiken på vem han är mera på djupet.

Jag har verkligen ingenting emot att få uppleva mera om 90-talets öst och Mickes upplevelser där. Det är ett härligt och välkomnande avbrott från den vanliga deckaren om man fortfarande vill stanna i spänningsgenren.

Kartonnage Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar