söndag 25 augusti 2019

Anders Roslund och Börge Hellström: Odjuret


Titel: Odjuret
Författare: Anders Roslund och Börge Hellström
Sidantal: 360
Förlag: Piratförlaget

Handling:

Två barn hittas döda i ett källarförråd. Fyra år senare rymmer deras mördare. Han kommer att döda igen. Jakten på mördaren leder till nya våldsdåd som likt en smitta sprider sig från en småstadsidyll till ett hårt bevakat fängelse.

Mina tankar:

Detta är författarparet Roslund och Hellströms debutbok. Det är en deckare och denna kom 2004 och är den första boken i en nu lång serie (i år har den nionde boken kommit ut) om polisen Ewert Grens.

Jag hade inte läst något av dessa förut så jag gjorde som jag för det mesta gör och börjar läsa en serie från början. Jag vill se om jag kan märka någon utveckling i berättarteknik samt att jag gärna vill hänga med från starten när det är återkommande personer i böckerna. För det mesta finns det en röd tråd om karaktärerna som följer med i serien och man ser personerna växa för varje bok.

Detta är som sagt en deckare och det handlar om poliser som utreder ett brott. Men man märker snart att denna skiljer sig en del från andra deckare, det är inte den vanliga att ett brott skall lösas. Denna tar ett antal vändningar under berättelsens gång och blir mycket mera än att ett brott skall lösas. Jag kommer inte att avslöja vad för vändningar den tar utan det var en del av upplevelsen som jag uppskattade väldigt mycket. Ett tips till de som läser den i pocketform man skall inte läsa på baksidan vad den handlar om, det avslöjar allt för mycket.

Boken har ett djup som tar upp många frågeställningar om vad som är rätt och fel att göra. Många moraliska tankegångar cirkulerar. Den är även i vissa bitar väldigt grym och rå, de som inte tål att läsa om pedofiler och när barn far illa skall nog inte läsa denna då denna väljer att inte titta bort i det grymma. Om man klarar av det så får man en naken och realistisk illustrerad om hur människor fungerar.

I vissa bitar av boken så befinner sig man sig i fängelse och chargonen, pratet och vad personer tänker och gör, som förekommer i boken känns väldigt autentiskt. Detta misstänker jag är nog mycket tack vare Börge Hellström, som tyvärr gick bort för en tid sedan, som hade en bakgrund i denna värld samt jobbade med kriminella och missbrukande ungdomar.

När det kommer till karaktärerna så väljer boken att inte följa polisen så mycket. Till exempel Ewert Grens som jag har förstått är den som man följer i de kommande böckerna får man inte riktigt grepp om. Man lär känna honom en del men han verkar ändå, i alla fall för mig, vara lite av en gåta vad för person han är. Kanske man får en djupare bild av honom längre fram i serien. Nej istället så hoppar den mellan flertalet personer som blir indragen i detta fall på olika sätt. Utan att ha någon riktig huvudkaraktär så får man ändå ett djup till de olika centrala personerna som förekommer i boken. Författarparet lyckas hålla intresset uppe och man fortsätter läsa för att se vart allt slutar.

Detta var en riktigt bra debut och den väcker mersmak så man vill fortsätta läsa serien. Jag tycker själv att den vinner mycket på att den sticker ut från den vanliga mallen och att den väljer att ändra riktningar under resan gång, dock då utan att släppa den röda tråden som går igenom hela boken.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar