torsdag 12 september 2019

Grimm Special Edition


Titel: Grimm Special Edition
Författare: Flertalet
Sidantal: 456
Förlag: Dakness Publishing 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Vd händer om man tar bröderna Grimms klassiska sagor och ändrar om på handlingen? Man kanske förflyttar den till en modern tid, byter kön på några karaktärer, eller ändrar helt händelseförloppet. Ett antal svenska fantastikförfattare har gjort just detta och här är resultatet.

Mina tankar:

2017 kom författaren och förläggaren Sofi Poulsen ut med sin första antologi, eller antologier då det blev två böcker av alla noveller som hon fick in från alla författare. Temat var att ta bröderna Grimms klassiska sagor och sätta sin egen prägel på den. Det ledde till böckerna Grimm och Grimm Darker.

Dessa två böcker är slutsålda men nu har Sofi Poulsen valt att ge ut en Special Edition av dessa två böcker, eller rättare sagt bitar av de två böckerna. Hon har valt ut ett antal noveller från de två tidigare böckerna, om jag räknat rätt är 19 av de som är med i denna bok som kommer från de tidigare böckerna. Men det är även helt nya noveller, 9, som inte varit med tidigare.

Novellerna tycker jag håller en hög standard, de känns väl genomarbetade. Jag tycker det är en kul idé att ta klassiska sagor och göra om den i egen tappning där man ställer sig frågor i stil med vad skulle hända om man satte händelsen i en annan miljö eller att detta hände istället.

Det är en stor bredd på genren i denna bok, alla rör sig absolut i fantastikens genre, men det finns sf-noveller och det finns rena fantasy, det finns även några som rör sig mera åt skräckhållet. Sedan finns det även några som känns lite som deckare men kvar i fantastiken ändå. En del är lite roliga och en del är spännande, samt andra romantiska. Så det finns noveller för alla smaker.

Det är med en stor idérikedom som de olika författarna har förvaltat sagorna, och fast det är några återkommande använda grundsagor så skiljer sig resultaten åt så det känns verkligen inte som att man läser samma berättelse igen. En del hade jag svårt att avgöra vilken saga som är grunden, men så känner jag inte till så många från Grimms rika sagovärld som man har plockat ifrån. Men det kvittar att jag inte kunde avgöra detta för jag gillade novellerna.

Det är en bra blandning av författare som redan har gett ut egna böcker samt helt nya författare, som jag misstänker sitter hemma och har en massa längre och kortare berättelser som inte sett ljuset ännu. Detta visar en lovande framtid för fantastiken i Sverige för jag tror att sådana här antologier är en bra inkörsport till att få upp ögonen för nya författare.

Nu är det ju många noveller som redan finns i de två tidigare novellerna och frågan man ställer sig om man nu har dessa två böcker, är det då värt att införskaffa denna för de nya novellerna? Och svaret på detta är att det tycker jag verkligen att det är. De nya håller riktigt hög standard och är välskrivna och något man inte vill missa om man gillar svenska fantastik och detta är troligen den enda boken som dessa noveller kommer att finnas tillgängliga i.

Sofi Poulsen har kommit på ett riktigt bra koncept med dessa sagor. I år kommer hon även med antologin Tusen Och En Natt, där det är dags att tolka just de sagorna, den ser jag fram emot, skall bli spännande att se vad de svenska fantastikförfattarna kan göra med dem. 

Tidigare omdömen om böcker i serien:

Grimm
Grimm Darker
H.C. Andersen

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar