söndag 3 november 2019

L.T. Jägrud: De Nio Världarna: Vanaheim & Nidavelir


Titel: De Nio Världarna – Vanaheim & Nidavelir
Författare: L.T. Jägrud
Sidantal: 250
Förlag: Visto Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Atle från Mannheim, människornas land, råkar hamna i Vanaheim, vanernas värld. Där träffar han Havdis och tillsammans ger de sig av för att finna ett sätt för Atle att komma tillbaka hem. Med list och hjälp av urgammal kunskap och magi, såsom sejd, galdrar och runor, kan de navigera i en miljö som för dem är helt okänd. Med på färden kommer också några av de djur som de möter och som blir viktiga för att klara den stundom gastkramande vandringens vedermödor. De lär inte bara känna varandra, utan även varelser de tidigare inte ens visste existerade. Det blir viktigt för det lilla resesällskapet att förstå ur De Nio Världarna är orienterade och vem som hör hemma var. På så vis kan de finna sin plats i det stora världsträdet samt åter bringa balans i tillvaron.

Mina tankar:

Detta är författaren Linnéa Jägruds första roman, men det är inte debutboken. Hon har, om jag sett rätt, tidigare skrivit en fackbok om träd och en novellsamling om sägner. Och det är just med sägner som man finner en tråd till denna bok. Det är en fantasybok som utspelar sig i en värld (eller om man skall säga världar) som är baserad på den fornnordiska sagan om hur vikingarna såg världen på den tiden. Det är första boken i en serie.

När man läser boken så märker man att författaren verkligen kan sin sak om den fornnordiska sagan. Det känns att hon verkligen är påläst och har ett stort intresse i historia. Hon har skapat en värld som följer troget, i alla fall till den kunskap jag har, den syn som vikingarna hade. Man har tidigare mött den nordiska sagan i fantasyböcker men då han man ofta ändrat på väldigt mycket. Nu har hon säkert ändrat på några saker för att få det att passa hennes berättelse bättre, men det känns att hon försöker följa den historiska sagan så troget som det bara går.

Språket är lätt att ta till sig, det är dock insprängt med lite äldre/annorlunda ord som inte alltid får sin förklaring men det är inte så att det stör flödet i handlingen, man förstår de flesta orden lätt. Dessa ord får en större innebörd när man tar sig vidare till de olika världarna då varje värld har sina ord för samma sak.

Det är lite av den klassiska resan som några karaktärer ger sig ut på som är grundstenen i handlingen. Det är dock inte den stora episka där en person skall rädda hela världen mot en ondska, i alla fall inte vad den utger sig att vara i första boken. Den är en resa som berör en liten grupp personer och vi får ta del av deras väg och hur de lär känna varandra samtidigt som de upptäcker att världen är större än vad de har trott.

Att det är olika världar vi besöker får vi verkligen uppleva. Nu får vi inte se alla nio världar i denna värld men jag misstänker att vi genom serien kommer att följa karaktärerna till de olika världarna. Jag kollade upp, efter jag hade läst boken, vilka andra världar som återstår och jag känner att vi har en spännande resa framför oss om vi kommer att besöka dem alla. De världar vi får uppleva i denna bok skiljer sig verkligen från varandra och det är intressant att se på vilka sätt de skiljer sig.

Magin, för det brukar ju så gott som alltid förekomma magi i fantasy, håller sig även den till vad man trodde på när det kommer till vikingatiden. Det är runor och det är sejd och galdrar, de två sista fick jag kolla upp vad det var. Jag skulle säga att det är en jordnära magi som förkommer i denna bok.

Det är en bra start på en intressant serie och jag känner en nyfikenhet över vad som skall komma härnäst i den. Jag har alltid varit intresserad av fornnordisk mytologi men inser att jag bara har skrapat på ytan genom att läsa om de stora gudarna och inte om allt runt omkring. Det väcker en mersmak och man vill ta reda på mer om det stora hela om vad man trodde på under den tiden.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar