söndag 10 november 2019

Ida Lewin: Homo Maior


Titel: Homo Maior
Författare: Ida Lewin
Sidantal: 291
Förlag: Visto Förlag 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Det borde inte vara möjligt för artonåriga Sofie att få ett forskarstipendium till ett av världens bästa universitet. Det borde inte vara möjligt att slita sönder en flygplansstol eller flytta en bil flera meter åt sidan med bara händerna. Naturvetaren i Sofie vet det. Men hur ska hon förklara att det hänt? Richard har hela sin familjs hemlighet att skydda. En hemlighet han kunde ge sitt liv för. Men han räknade aldrig med sin egen reaktion på Sofie. Hur hon skulle påverka honom över alla gränser. Tillsammans bryter de mot alla regler och när Richard berättar om hemligheten utsätter han dem båda för dödlig fara. Sofie inser att hon inte längre bara är forskaren, hon är också försöksdjuret.

Mina tankar:

Detta är Ida Lewins debutbok och det är en relationsbok med inslag av övernaturligt och spänning. Den riktar sig först och främst till unga vuxna, men även till alla som gillar denna typ av genre.

Det är som sagt en relationsbok och när jag läste denna så kom jag att tänka på den till synes omöjliga relationen mellan karaktärerna i Twilight. Nu har jag bara sett filmerna och inte läst böckerna i denna serie, och jag skall erkänna att jag inte direkt var förtjust i filmerna, fast jag kunde uppskatta att det fanns en bra grund att arbeta på, vet inte hur böckerna är och det lämnar jag öppet. Vad jag ville säga med detta är att jag tror att om man gillar den stilen av omöjlig kärlek och relation så tror jag att man gillar denna bok, jag fann att jag gillade att läsa om dessa karaktärer betydligt mera än vad jag gillade Twilight-relationen. Det kanske är en fördel att läsa om det istället för att uppleva det på film, bok mot film är ju ett välkänt ämne.

Nu är det ju inte vampyrer i denna bok, utan det är en annan art av människan, som titeln hintar om, som är mera överlägsna än vad den vanliga människan är. Jag tycker att författaren har fått till det bra när det kommer till att bygga upp om hur huvudkaraktären, Sofie, får reda på att det finns mer i denna värld än vad man först tror, hon dras in i en situation som känns främmande för henne, men forskaren i henne blir nyfiken.

Det är inte bara en relationsbok utan det är även att växa upp och ta steget ut i vuxenvärlden och det är just det som Sofie gör, kanske lite tidigare än andra. Redan som artonåring så har hon fått ett stipendium till ett universitet i USA, hon beger sig dit och det är på resan dit som vi får lära känna henne och hur hon försöker finna i plats i sitt nya land.

Det övernaturliga vävs in på ett bra sätt, det är små saker som händer karaktären som först inte riktigt kan förklaras men man försöker förenkla det. Efterhand så får man veta mer och mer om hur det ligger till och det blir riktigt spännande att se hur det kommer att gå.

Spännande blir det absolut och, utan att avslöja för mycket, så kan jag säga att när jag läste sista biten av boken och kom till slutet så ville jag veta mera. Denna bok var som en uppbyggnad till en större berättelse. Jag hoppas att inte detta är den enda boken som författaren har planerat om dessa karaktärer och denna alternativa värld.

Språket är bra och lätt att ta till sig, jag tycker att författaren har fått till karaktärerna bra samt hittat på en bra bakgrundshistoria till sin berättelse. Det är en bra debut som ger mersmak.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar