onsdag 6 november 2019

Cecilia Sahlström: I Egna Händer


Titel: I Egna Händer
Författare: Cecilia Sahlström
Sidantal: 336
Förlag: Bokfabriken 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

De blåvita banden på Västra Sommarstadens koloniområde står bjärt i konstrast till höstens varma färger. En man är funnen död. Mördarens tillvägagångsätt känns på samma gång impulsivt som beräknande. Kommissarie Sara Vallén vid Lundapolisen som bara dagar tidigare vittnat mot den man som misshandlat henne ska i tomheten som vittnesmålet lämnat efter sig hitta kraft att utreda mordet. Den mördade visar sig vara en socialsekreterare. Hans krets beskriver en svärmorsdröm: empatisk, social, lojal och klok. Men Sara anar oråd. Ingen människa kan vara så änglalik. Och om han så vore – varför skulle han då mördats? Ju djupare polisen gräver i mannens relationer, desto mörkare hemligheter kommer i daga.

Mina tankar:

Detta är författaren Cecilia Sahlströms andra bok om Sara Vallén och de andra poliserna i Lund. Den första heter Vit Syren och kom 2017, denna kom 2018.

Då det är en bok i en serie rekommenderar jag som vanligt att man har läst serien från början. Det går bra att läsa denna utan att ha läst den första, men jag tror att man kommer att missa en del saker som har hänt, även om det viktigaste förklaras så att man hänger med. Sedan tyckte jag att första boken var riktigt bra så självklart skall man läsa den också.

Boken är riktigt spännande och det är ett sådant driv i handlingen att sidorna flyger förbi. Det är korta kapitel som gör att man bara skall läsa ett kapitel till och sedan ytterligare ett till för att helt plötsligt ha läst halva boken.

Cecilia Sahlström har en tjugo år lång erfarenhet inom polisyrket, så hon har mycket bakgrund att hämta till sina böcker. Hon lägger upp ett trovärdigt, i alla fall för mig som läsare, sätt hur poliser arbetar med ett fall och hon använder ett språk som är lätt att ta till sig.

Hon tar upp aktuella och till en vis del känsliga ämnen i sina böcker. I denna så arbetar poliserna utifrån att fallet har med hedersmord att göra. Detta tar hon upp på ett bra sätt, även andra saker kommer till daga ju mer som poliserna nystar upp omständigheterna runt fallet, så det är mer än detta ämne som berörs i boken. Hon får en att tänka hur en del personer har det i sina liv och hur deras vardag kan vara, samt hur utsatt en person kan vara av personer som utövar sin makt över en.

Jag gillar hur vi i denna bok får lära känna de olika poliserna lite mera när det kommer till deras privatliv. En del har det inte så bra, de har kanske några skelett i garderoben, andra kanske det vänder för och de mår bra. Sahlström bygger upp karaktärerna så att de får ett djup som jag misstänker kommer att fortsätta att växa igenom denna serie.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en lättläst deckare men som ändå tar upp viktiga och tänkvärda ämnen, samt bjuder på en spännande och medryckande handling. Jag ser fram emot att läsa tredje boken, Pojken Som Försvann, som kom tidigare i år.

Omdömen av andra böcker av författaren:

Vit Syren

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar