torsdag 9 april 2020

Folktro

Titel: Folktro
Författare: Flertalet
Sidantal: 638
Förlag: Miramir Förlag/Whip Media 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

Det knakar i skogen. Något rör sig mellan träden, bakom den stora stenen. Jag stannar. Lyssnar. Det prasslar i buskarna. Jag tvingar mig att fortsätta och upptäcker små fotspår, av bara fötter, på den mossbeklädda marken. En melodi fångar min uppmärksamhet, så skön att jag inte kan låta bli att följa dess toner. Kvällens mörker sänker sig över skogen och små ljus leder vägen mot den forsande älven bakom berget. Ljusen tänds och släcks, lockar tillsammans med tonerna, och får mig att le. En rörelse i periferin får mig att stanna upp. Jag vänder mig sakta om. En ung kvinna, vacker så det gör ont, ler mot mig. Hon höjer handen och vinkar åt mig att komma. Jag kan inte längre kontrollera fötterna, de styr mig mot den förföriskt leende kvinnan. Jag är förtrollad, förförd och förälskad.

Mina tankar:

Detta är en antologi som samlar 30 svenska författare runt ett och samma ämne, folktro. De tolkar det på sitt eget sätt.

Då ämnet är folktro så är det fantastik i alla dess genre som vi möter i boken. Det är allt från mysiga och romantiska berättelser med släng av det övernaturliga till skräckfyllda och blodiga berättelser. Det finns för alla smaker.

Jag brukar säga att en antologi är ett smörgåsbord där man får ta del av många olika rätter, det vill säga olika röster och stilar från olika personer. Just denna antologi tycker jag höll en väldig hög lägstanivå då det nästan alltid i antologier finns berättelser som inte faller en i smaken av olika anledningar. Men som sagt denna känner jag att jag mer eller mindre gillade alla berättelser.

Jag tycker att språket och handlingen i alla novellerna var riktigt bra. De känns genomarbetade. I boken så samlas det författare som jag känner igen från tidigare möten, i noveller och deras egna romaner, men det är även nya bekantskaper. Det är kul att det är en blandning av nya och redan etablerade författare och att de håller en lika hög standard. Detta lovar gott för fantastiken i Sverige med antologier som denna som bevisar att det finns många namn som är värda att lägga på minnet då jag tror att många av dem har mycket att ge bara de får chansen till det.

I boken så möts vi av många olika väsen från folktro, det är de klassiska och mera välkända som näcken, skogsrån, troll och hustomten men det finns även mindre kända väsen som man kanske inte ens har hört talas om. Varje del i boken förklarar lite kort vad just detta väsen är och lite allmänt om det. Det är ett bra upplägg.

Jag gillar också att vi får olika tolkningar från författarna. En del skriver, som jag nämnde, mera romantiskt och andra skriver mörka och hemska berättelser. Det är inte alltid som väsendet är ond, ibland så är det god och ibland kanske det bara går på ren instinkt precis som ett rovdjur, och kan man då verkligen kalla ett rovdjur för ont när det fäller sitt byte? Detta väcker intressanta tankar.

Man märker att det finns mycket att ta av när det kommer till folktron, den har funnits länge och har växt sig rik med alla dess olika väsen och sägner. Jag hade inte haft något emot att det kommer fler antologier om just folktro där fler författare får göra sin tolkning.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar