onsdag 1 april 2020

Pascal Engman: Råttkungen

Titel: Råttkungen
Författare: Pascal Engman
Sidantal: 429
Förlag: Bookmark Förlag

Handling:

En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer. I svallvågorna av feminismens framgångar breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i viljan att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig mött deras blickar. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel.

Mina tankar:

Detta är författaren Pascal Engmans tredje bok, det är andra boken om polisen Vanessa Frank, den första heter Eldslandet.

Då det är andra boken i en serie så rekommenderar jag som vanligt att man läser böckerna i rätt ordning. Denna är rätt så fristående men som vanligt med serier är det en röd tråd som följer med igenom serien. Sedan är den förra boken så bra att den får man inte alls missa, för den delen så får man inte heller missa författarens debutroman, Patrioterna, heller, den är dock fristående från denna serie.

Den första boken i serien, samt författarens debutroman, är en spänningsroman i den genre som man kallar för internationell thriller. Det är alltså en handling som har många händelser som den följer och de utspelar sig i olika delar av världen. Denna andra boken om Vanessa Frank är mera av en deckare, men den följer fortfarande samma uppbyggnad som hans tidigare böcker. Det är flera händelser som man följer, dessa utspelar sig dock uteslutande i Sverige.

Jag lovordade Pascal Engmans två tidigare böcker och menade att han sopade banan av många stora internationella författare när det kommer till spänningsgenren. Jag hade otroligt höga förhoppningar på denna bok när jag tog an den, frågan är bara om den skulle klara av att uppleva mina förväntningar.

Pascal Engman har jobbat som journalist och jag tycker mig märka detta. Det jag känner är att jag tycker att författaren har en otrolig förmåga att måla upp den lilla människan och dess vardag. Han lägger stor vikt på alla sina karaktärer och ger dem ett eget liv, det känns ibland som om man upplever en dokumentär. Alla karaktärer får ett djup och blir levande. Han har en närvaro som man kan ta på.

Han har ett trollbindande språk. Han väver snabbt in dig i handlingen, du sveps med och sedan är du fast för den vägrar att släppa taget om dig. Han använder sig av en del cliffhanger men inte så många att det blir uttjatat. Han gör det med en snygg teknik som gör boken till en riktig bladvändare.

Han hinner ta upp många viktiga ämnen i boken och målar upp dem så bra att de väcker tankar. Även när det kommer till de kvinnohatande männen som är i centrum av berättelsen så får man en insikt hur de, i alla fall vissa, tänker och känner. Man förstår dem på ett sätt fast man inte håller med om deras agerande. Det är ett antal ämnen till som tas upp och jag tycker att han målar upp dem riktigt bra.

Boken är riktigt bra, om jag tyckte att hans tidigare böcker var bland toppen av spänningslitteratur är det som om han nu har hittat en överväxel och går ändå upp till elva. Så frågan om han lyckades med att leva upp till mina höga förväntningar så kan jag säga att han gjorde det med råge. Jag är avundsjuk på de som ännu ej har läst hans böcker och jag längtar redan nu till att få läsa nästa del om Vanessa Frank. Pascal har lyckats med att göra något fräsch och eget inom en tuff genre, han är stjärnan som troligen lyser starkast på himlen nu. Säger troligen då jag har många andra namn som jag inte hunnit med att läsa ännu, men han är absolut en av favoriterna som jag alltid kommer att vänta ivrigt på att få läsa mer av. Han går från klarhet till klarhet.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Patrioterna
Eldslandet (Vanessa Frank #1)

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar