torsdag 2 juli 2020

Mattias Olsson: Mokadji - Den Gyllene Stenens Kraft

Titel: Mokadji – Den Gyllene Stenens Kraft
Författare: Mattias Olsson
Sidantal: 347
Förlag: Visto Förlag 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

Sirius och Erik är på väg till Egypten på en efterlängtad resa. Plötsligt störtar flyget mitt ute i öknen och de verkar vara de enda som överlevt. De hittas medvetslösa i vrakmassorna av en mystisk man med oförklarliga krafter. Han för dem med sig till en underlig plats där de vaknar upp fyllda med frågor. De får veta att de hamnat i ökenriket i landet Mokadji, det enda riket som ännu inte drabbas av en onda härskarens mörker. Men vem är mannen med de mystiska krafterna? Hur länge kommer de klara sig undan härskarens mörker? Kommer de någonsin komma hem igen? Och vad döljer sig egentligen bortom ökenrikets gränser?

Mina tankar:

Detta är Mattias Olssons debutbok, det är en fantasybok som riktar sig först och främst till äldre ungdomar/unga vuxna men även vuxna som gillar genren.

Vi kastas rätt in i handlingen, vi får inte allt klart vad det är som har hänt, utan det känns mera att man får läsa lite mellan raderna för att få hela bilden framför oss. Huvudkaraktärerna finner sig plötsligt i ett annat land, eller rättare sagt en helt annan värld där magi existerar. Detta är så att kalla en portalfantasy, alltså en fantasy där någon eller några från vår värld på ett sätt kommer till en helt annan värld.

Det var en liten sak som störde min läsning i början av boken och det har med huvudkaraktärerna att göra. Jag tyckte att man inte fick någon direkt klar bild över dem. Var kommer de ifrån? Ville gärna veta mer om deras bakgrund. Vad är deras relation emellan? Vänner förstår jag, men är de barndomsvänner, arbetskollegor? Hur gamla är de? Detta kanske är bra att man inte får reda på åldern, då kanske man som läsare sätter en ålder som passar en själv, det gjorde jag i alla fall.

Nu vet jag inte om detta var medvetet av författaren att utelämna huvudkaraktärernas bakgrund eller om han glömde bort att ta med det på grund av att han själv rycktes med av äventyret och den magiska och fantasifulla värld han skapat, vilket jag återkommer till. Jag tänkte på detta då och då under tiden jag läste boken och jag kände att verkar mera medvetet att utelämna detta. Jag tror att det kommer förklaringar längre fram i serien, kanske tolkade in saker i handlingen som inte fanns men misstänker detta i alla fall.

Jag nämnde ju att det var en fantasifull värld som målas upp i boken och det är det verkligen. Det är en riktigt rik, pratar om idéer, värld som målas upp. Vi nästan bombaderas av nya saker, det börjar med frukter som låter riktigt spännande. För att inte tala om alla varelser som vi möter i denna värld. Det är även ett antal olika magisystem som vi får ta del av som känns riktigt spännande.

Språket tyckte jag var riktigt stabilt och var lätt att ta till sig. Handlingen flyter på bra och det är lätt att sätta sig in i denna värld med all information som man får, ibland kanske det blev mycket att ta till sig, men inte att det var tråkigt utan att man fick suga på det för att tillgodose sig av det. Världen, med dess varelser och magi, känns riktigt genomarbetad.

Så slutsumman blir en intressant debut från en författare som jag gärna läser mera av. Den sista delen av boken bygger även upp till vad som verkar som en riktigt spännande fortsättningen på serien som jag tror kan bjuda på en del överraskningar.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar