söndag 28 juni 2020

Anna Jakobsson Lund: Tredje Principen

Titel: Tredje Principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Sidantal: 327
Förlag: Annorlunda Förlag

Handling:

Ava är rebell. Hon kan styra andras tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig.

Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. Nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom.

En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, söka upp folk han inte vill ha med att göra. Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att han måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?

Mina tankar:

Detta är första delen i Anna Jakobsson Lunds dystopiska trilogi Systemet, men det är inte hennes debutbok, hon har tidigare gett ut en relationsroman som hon, om jag förstått det rätt, nästan helst vill glömma bort men ändå se den som en viktig läxa i författarskapet. Denna kom ut 2015.

Det var inför bokmässan 2017 som jag först fick höra talas om Annas böcker, man hade då tagit ett bra initiativ genom att samla den större delen av fantastikförlagen och författarna i ett eget område, det går under namnet Fantastikgränden. Nu blev det betydligt lättare att hitta den svenska fantastiken som ofta puttas undan och hörs väldigt lite från då de inte kan slå på stora trumman när det kommer till att marknadsföra sig. I detta område på mässan så hittade jag Anna i en monter, då hade hon fyra titlar att erbjuda, trilogin som denna bok ingår i och en fristående bok. Det var 2017 som jag verkligen bestämde mig för att stötta de svenska fantastikförfattarna så jag köpte, utan att tveka, ex av alla hennes böcker.

Efter det så träffade jag Anna på varje bokmässa efter det och köpte alltid hennes nya bok. Vi pratade en del på mässan, bytte tankar om fantastiken i Sverige och lite annat också säkert. Hon blev snabbt en av de författare på mässan som jag ser som en av mina vänner, vilket med åren har blivit många. Saken var bara det att jag inte hade läst någon bok av henne, jag bara köpte dem och de fick stå där i hyllan och locka på mig, för jag kände på mig att hennes böcker var något som skulle falla mig i smaken. Jag har bett om ursäkt till Anna för detta och hon har varit mycket förstående då hon sett hur många böcker jag brukar ha med mig hem från bokmässan.

Men nu så, nu har jag äntligen läst en bok av henne och då blir ju frågan hur skall man skriva om en bok när den är skriven av en bok som en som är en slags bekant till en. Jag var lite orolig när jag började läsa boken, tänk om jag inte skulle gilla boken, att den bara var okej men inget att hänga i granen. Man vill ju varken spä på med berömmet bara för att det är någon som man känner. Jag hoppas på att jag kommer ge en så ärlig bild av vad jag tycker som jag bara kan ge.

Det är som sagt en dystopisk roman och det är inte konstigt att tankarna går till böcker som Hunger Games, Maze Runner, Divergent och liknande alster. Dessa riktar sig till unga vuxna och likaså gör denna det också, men jag skulle säga att denna har en något vuxnare ton.

Denna skiljer sig något från de andra också då denna rör sig i ett litet långsammare tempo. Den tar sin tid att bygga upp stämningen och vi får verkligen lära känna de centrala karaktärerna. Det är just karaktärerna som är en viktig kärna i denna berättelse, Anna tar som sagt sin tid att bygga upp dem och de är mänskliga till det sättet att de alla har sina brister. I de övriga dystopierna som jag nämnde så är det ofta lite mera enformiga karaktärer som inte får det djupet samt att de är nästan supermänniskor som klarar det mesta.

Hon lägger som sagt sin tid på karaktärerna, allt från personligheter till relationer mellan dem, men det är inte bara det som är bra i denna bok. Istället för att bombadera oss med information om hur det ser ut i denna framtida version av vår värld så får vi det i lagom portioner på ett smart sätt då till exempel en av karaktärerna inte tillhör motståndsrörelsen men blir indragen i den och får en del förklarat för sig.

Det som andra dystopier kanske inte riktigt lyfter fram är politik, denna bok anser jag är mera politisk än vad andra i denna genre är. Nu är det inte så att denna tar något politisk ställning som återspeglar vår värld, inte så att jag läste in det, är lite dålig på politik så jag kan ha missat det. Nej denna tar upp det politiska i just det centrala i politik. Den menar att man som människa skall ha en fri vilja och rätt till att bestämma över sig själv. Nu går jag ut på tunn is men jag skulle säga att den är filosofisk politiskt, om det nu finns något sådant, men nu kanske förstår vart jag vill komma.

Språket är riktigt bra och det är lätt att ta till sig. Handlingen rör sig som sagt i en långsammare tempo men den håller ändå uppe intresset och det händer saker hela tiden. Jag gillar att den inte överförklarar saker utan nämner saker som att det är helt som vanligt, det kan ju bli lite konstgjort om karaktärerna som lever i samma värld och tid förklarar för varandra saker som är vardagsmat för båda. Vi vet inte riktigt hur långt in i framtiden vi är och det säger inte exakt var vi befinner oss, allt blir bara hintar och upp till läsaren att tolka mellan raderna.

Så slutsumman blir att detta är ett riktigt bra tillskott i den dystopiska genren och jag rekommenderar den varmt till alla som gillar romaner i den stilen. Jag kommer absolut att läsa mer av Anna och jag lovar att nu kommer det inte att ta tre år tills jag läser nästa bok av henne.

Häftad Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar