fredag 12 november 2021

Författarporträtt: Magnus Carling


Berätta lite kort om dig.

Jag heter Magnus Carling, är född 1973 och arbetar idag som informationssäkerhetschef på ett stort, globalt företag. Jag har arbetat inom IT-branschen sedan 1995 och sett hur världen blir alltmer uppkopplad. Eftersom jag arbetar med säkerhet har jag också sett den mörka sidan av nätet, vilket inspirerade mig till att skriva Svart Kod. Skrivit har jag gjort länge och har ett antal publikationer i olika former bakom mig. Jag skriver för att koppla av och tycker det är ett av det roligaste sätten att få byta perspektiv ett tag.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har alltid gillat fantasy, allt sedan jag läste Sagan om ringen eller Narnia-berättelserna någon gång på tidigt åttiotal. Jag spelade också en hel del rollspel och att fantisera ihop egna äventyr var ibland roligare än att spela dem. Samtidigt har jag också alltid läst en hel del spökhistorier, mysterier och skräck. Framför allt Stephen King och Dean Koontz imponerade på mig och de två författarna tyckte jag var så bra att jag ville också börja skriva berättelser.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Stephen King har helt klart betytt mycket för mitt skrivande, inte minst efter att jag läste hans bok om skrivande. Jag har också min mentor Diane Karlstrom att tacka för mycket när det gäller skrivandet och hon lärde mig även mycket om att skriva seriemanus. Vi två har tillsammans skrivit både berättelser (John Romeo-trilogin) och seriemanus (Fantomen).

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag har absolut lättast för miljöbeskrivningarna och tror att jag är bra på det. Det jag tycker är svårt är att få karaktärerna att bli levande personer och inte bara platta karaktärer. Jag lägger ner mest tid på det när jag redigerar och är noga med att ta bort dialog som inte känns äkta.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag skriver alltid synopsis och ofta väldigt omfattande synopsis där jag försöker få med det allra viktigaste. Det är som vilket annat hantverk som helst, det kräver tid och när jag väl är klar med synopsis matar jag på. Då skriver jag intensivt från början till slut.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

När jag väl är klar med synopsis så kavlar jag upp ärmarna och skriver. Någonstans mellan 1000 och 2000 ord per dag brukar det bli. Varje dag, inga ursäkter där. Det blir många gånger sena kvällar eftersom jag har ett heltidsarbete och att familj såväl som vänner och en del andra intressen tar tid.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Jag är så lyckligt lottad att jag har ett arbetsrum och en fast plats. Utsikten är mot skogen, vilket är bra eftersom det inte händer särskilt mycket där om inte ett rådjur promenerar förbi eller en ekorre ränner runt i träden. Jag kan koncentrera mig på skrivandet och bara mata.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

De känner kanske inte till att jag även skrivit seriemanus till Bamse, 91:an och Fantomen. Det är vansinnigt roligt att skriva seriemanus, men tyvärr är det en krympande marknad.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Ja, jag brinner för rättvisa och det lyfter jag ofta fram. Jag hatar verkligen orättvisor och sätter gärna fokus på dem. Rättvisa är viktigt och även om livet i sig inte är rättvist så kan vi människor göra vad vi kan för att rätt ska vara rätt.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Spännande fråga. Jag gör inte så mycket konstigt, men jag gör allt jag kan för att besöka platserna jag skriver om. Med några få undantag har jag besökt platserna i mina berättelser och det är detaljerna i de upplevelserna som gör berättelsen ännu mer levande. Jag firar också alltid när en berättelse är klar och jag har ofta "semester" från skrivandet ett tag efter. Det tar trots allt en hel del energi att skriva.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag håller på med uppföljaren till Svart Kod, som troligen är klar i ett första utkast strax innan jul. Sedan väntar redigering och ännu mer redigering. Men förhoppningsvis kommer den ut innan nästa sommar. Dessutom håller jag och Diane på att redigera tredje delen i John Romeo-trilogin. Hela trilogin ska ges ut som ljudbok (första delen finns redan) och vi går över del tre lite eftersom den inte gavs ut som e-bok.

[Bibliografi]

Föredra döden Novell i antologin Schakt 004: Krälande Cthulhu och andra bedrägliga blindskär -  (2000)
John Romeo 1: Konstnären (tillsammans med Diane Karlstrom) (Recito Förlag 2017, ljudbok 2021)
John Romeo 2: Korsfäst (tillsammans med Diane Karlstrom) (Vulkan bokförlag, 2017)
Svart Kod (Visto Förlag, 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar