lördag 22 december 2018

Sjön


Titel: Sjön
Författare: Flera
Sidantal: 556
Förlag: Miramir Förlag/Whip Media 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

En antologi med 49 noveller som rör sig inom skräckens ramar och har temat sjön.

Mina tankar:

I antologin Sjön möter vi 49 noveller skrivna av 44 författare som har spunnit på idén om vatten och de sjöar som vi badar i på sommaren. Elle kanske rättare sagt badade i, för några av dessa berättelser får en att dra åt sig fötterna om man sitter vid en brygga och doppar dem i vattnet. Och vad är det som gömmer sig i mörkret under oss? Var det tång som kom nuddade en eller var det något annat?

Det är rätt så svårt att sammanfatta 49 olika berättelser. De rör sig som sagt alla inom skräcken, men de skiljer sig åt en hel del. En del är riktiga rysare med monster och blod, andra går åt det mera psykologiska skräckens håll och andra är kanske inte så mycket skräck utan bara rör sig med det mystiska eller övernaturliga. Jag tror att oavsett vad för typ av skräck man föredrar så hittar man det här i någon av novellerna.

Språket är överlag bra i alla novellerna. Handlingsmässigt så gillade jag de flesta och tyckte att författarna fick till det riktigt bra och gjorde en egen grej av det. Jag gillade hur man kan tolka ett tema på så många olika sätt, det var allt från klassiska väsen som sjöjungfru till mystiska väsen som inte riktigt förklaras. Men även till att själva vattnet är ett slags levande väsen.

Jag känner att det är ett bra tema som man lätt kan knyta an till. För jag misstänker att alla någon gång i sitt liv varit vid en sjö, eller strand vid havet, och badat. Säkert har man, om man har livlig fantasi, funderat på vad som kan dölja sig under ytan. En del kanske har varit ute med en båt och hört hur något slår till den underifrån.

Antologier är ett bra sätt att möta många författare och denna är inget undantag. Vi möter författare som redan har böcker och noveller i andra antologier bakom sig men även debutanter, vilka jag tror vi kommer att få höra mera av i framtiden. Detta är en riktigt bra förpackad skräckantologi.

Häftad Bokus Adlibris


Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar