fredag 14 december 2018

Ewa Broberg: Desertörerna


Titel: Desertörerna
Författare: Ewa Broberg
Sidantal: 249
Förlag: Marwa Förlag
Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.
Handling:

Lilia är tillbaka i Eden, tillfångatagen av Aldo och han tänker inte låta hon rymma igen. Hon är hans och han skall bestämma när hennes tid är ute, till dess skall han straffa henne. Men det är fler som vill ha tag i Lilia, både rebellerna och Nya Pangea letar efter henne. I Lilias barndomsminnen, som börjar komma tillbaka, ligger en kunskap som är viktig för samhällets framtid.

Mina tankar:

Detta är Ewa Brobergs andra bok och är en fortsättning på hennes första, Friskyttarna, läs här vad jag tyckte om den. Den är en dystopi som riktar sig till ungdomar och uppåt.

Denna tar vid där första slutade, den är en serie så man skall läsa dem i ordning för att förstå handlingen. Det finns lite förklaringar till vad som hänt, men det är mera för att friska upp minnet om man läste den förra boken för ett tag sedan.

Det är en riktigt bra fortsättning. Vi får veta ännu mera om vad som hänt och händer i denna framtida version av vår värld. Allt är inte som man kanske först trodde. Det är spännande och medryckande, vissa stunder är det riktigt brutalt och man lider med vissa karaktärer.

Karaktärerna känns levande och man känner och bryr sig om dem och undrar hur det skall gå för dem. Det är även ett bra samspel mellan de olika karaktärerna som ger dem djup samt de blir intressanta att följa.

Den riktar sig först och främst till äldre ungdomar men även äldre, gillar man serier om Hunger Games, Maze Runner och liknande dystopier med ungdomar i fokus så tror jag att man gillar även denna. Den är nog inte för de yngsta då den i vissa stunder är riktigt brutal på ett nära sätt. Sedan är det ju kul att det kommer ut böcker i denna genre från en svensk författare. Språket är riktigt bra och det känns kul att man inte behöver gå till internationella författare för att hitta bra kvalité.

När jag läser sista sidan i boken så känner jag att jag redan nu vill ha nästa del i serien, vilket om jag förstått det rätt är den sista delen.

Häftad Bokus Adlibris


Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar