tisdag 25 december 2018

Mikael Nabrink: Tyrannen


Titel: Tyrannen
Författare: Mikael Nabrink
Sidantal: 400
Förlag: Mikael Nabrink AB 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Martin Nordvall har tagit en time out från sitt arbete som forskare. Han skall istället sätta tid åt sitt författarskap. Dock är detta en fasad, han levererar kokain till samhällets toppskikt både i och utanför Sverige. Nu har han fått ett erbjudande av en familjeägd liten bank att sitta i dess styrelse, ett uppdrag som han tycket låter lockande. Det verkar vara en bra bank som sätter kunderna först och vill lösa konflikter på de bästa sätten. Det visar sig dock att kanske inte alla inom banken vill gå den snälla vägen med kunder som har skulder.

Mina tankar:

Detta är Mikael Nabrinks sjätte bok om författaren och forskaren Martin Nordvall, läs här vad jag tyckte om de tidigare. En man som efter en personlig tragedi börjar tänka i andra banor och börjar leverera kokain till de rika i samhället.

Den är lite fristående men jag rekommenderar att man läser de tidigare böckerna för att hänga med bäst i handlingen om de olika karaktärernas bakgrunder och vad som hänt tidigare i serien.

Dessa böcker rör sig en del i den undre världen i och med att man får följa med lite hur Martin smugglar sitt kokain och levererar det. Vi får även möta rena psykopater som inte har några känslor alls för andra och drar sig inte för något så länge det gynnar dem själva.

Det är en lite annorlunda hjälteroll vi har i Martin Nordvall. Han är god på ett sätt men på ett annat sätt är han ju inte så hederlig och de som har läst de tidigare böckerna vet att han inte drar sig för att göra saker om någon vill honom eller personer i sin närhet illa. Han blir lite, som man brukar kalla, en good bad-guy. Man vill att det skall gå bra för honom fast han gör olagliga saker.

Boken är spännande och lätt att ta till sig, handlingen flyter på bra. Den växlar mellan olika karaktärer men den blir aldrig krånglig att hänga med i. För mig är det extra kul med miljöbeskrivningarna då boken utspelar sig i mina hemtrakter, man får en mera knytning till platserna när man känner till dem och har kanske till och med varit på dem.

Detta är en lite mera annorlunda spänningsroman. Det är inte den vanliga deckaren om ett mord eller något liknande fall. Denna är en thriller som rör sig som sagt i den undre världen och vi stöter på en och annan psykopat och till och med mördare. Jag kanske är lite partiskt för att jag känner författaren men jag rekommenderar boken till alla som vill ha en deckare men är lite trött på det vanliga mordfallet, jag fann den underhållande och spännande.

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar