onsdag 10 oktober 2018

Mats Strandberg: Slutet

Titel: Slutet
Författare: Mats Strandberg
Sidantal: 518
Förlag: Rabén & Sjögren

Handling:

Dagarna på jorden är räknande, en jättekomet är på kollisionskurs med oss. Om en månad kommer den att slå ner och förgöra hela mänskligheten. Vad skall man göra om man är sjutton år gammal och har endast en månad kvar att leva? Hur hinner man uppleva ett helt liv på så kort tid?

Mina tankar:

Slutet är Mats Strandberg senaste bok, han har tidigare skrivit Engelsforstrilogin (läs här vad jag tyckte om den) tillsammans med Sara Bergmark Elfgren och skräckböckerna Färjan (läs här vad jag tyckte om den) och Hemmet (läs här vad jag tyckte om den). Nu är han tillbaka med att en ungdomsbok, men jag vill med det samma säga att man inte skall klassa denna som en endast en ungdomsbok utan detta är en bok som alla skall läsa och då menar jag verkligen alla.  Jag har svårt att ställa böcker emot varandra och säga vilken som är bäst men om inte detta är Mats Strandbergs bästa bok så är det i alla fall den mest känslomässiga. Detta är en stor bok och jag tror att den kommer att väcka intresse och tankegångar bland de flesta som läser denna.

Språket och handlingen är helt otrolig. Det som verkligen utmärker Mats Strandberg är hans förmåga att få med små detaljer i handlingen och i karaktärerna. Små saker som inte verkar betyda så mycket men gör att karaktärer och handling känns så verklighetstrogen. Detta har jag märkt i hans tidigare böcker och i denna finns det inga undantag, istället så har han gjort ett så otroligt jobb att han har överträffat sig själv.

Jag älskar upplägget i boken. Att ge mänskligheten en månad sedan är det över, det finns absolut inget som kan stoppa detta. Och att sedan det han gör med en av huvudkaraktärerna, skall inte avslöja något fast man får man reda på det rätt så tidigt i boken, helt briljant. Från att gå till att vara ensam i sin omgivning om att kanske ha räknat tid (ok, nu avslöjar jag lite ändå) till att bli en i mängden, hatten av.

Boken är finstämd och smärtsam rakt igenom. Trots att den är helt utan hopp, en komet är på väg mot jorden och ingen kan göra något åt det (ingen Bruce Willis kommer för att rädda dagen), så känner man ett stort hopp ändå när man läser boken, man hoppas på mänskligheten och ett fortsatt liv fast det inte finns någon återvändo.

Under resans gång så kan man inte låta bli att tänka på hur man själv skulle reagera om man fick reda på att en själv och jorden bara har en månad kvar att existera. Jag tror att paniken hade infunnit sig rätt så snabbt.

Vad jag menade tidigare med att man inte skall klassa denna som en ungdomsbok är att jag är rädd att många kommer att missa detta verk, som jag inte kan kalla något annat än för mästerverk, om den ställs och avfärdas som en ungdomsbok. Den är så mycket mera än det, den är en upplevelse om hur man skall försöka finna ro i tillvaron när man har en kort tid kvar. Och att Mats satt åldern på huvudkaraktärerna till sjutton år är helt rätt. I den åldern skall man just börja ta stegen ut i vuxenvärlden, det riktiga livet skall börja. Man skall hinna med så mycket innan man dör. Vad händer nu om mänskligheten helt plötsligt bara har en månad kvar? Hur skall man då hinna leva sitt liv på endast en månad. Detta hade troligen varit en intressant historia med äldre huvudkaraktärer, men författaren ställer verkligen det på sin kant med att sätta denna åldern på dem.

Som ni märker så kan jag inte med tillräcklig många ord lovorda denna bok. Jag menar verkligen att alla borde läsa och uppleva (för det är verkligen en upplevelse) denna bok. Jag rekommenderar den helt enkelt till alla. Sluta läs detta och gå och läs Slutet istället.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar