lördag 6 april 2019

Cecilia Larsson Kostenius: Orianas Bälte


Titel: Orianas Bälte
Författare: Cecilia Larsson Kostenius
Sidantal: 484
Förlag: Visto Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Kriget är över. Virusgudinnan är besegrad men det var en kostsam seger, de andra halvsystrarna gick också under och med det kom elementen i obalans. Det verkar vara en kortvarig seger också för man säger att när Dunklets drake har lagt fyra ägg, ett av varje element, kommer virusgudinnan att återkomma. Odal återkommer till en värld som är förändrad och man har slutat trott på de gamla gudarna och en dyrkan till virusgudinnan har växt sig starkt. Han måste få balans på elementen igen och rädda världen. Men till vilket pris?

Mina tankar:

Detta är Cecilia Larsson Kostenius tredje bok i fantasyserien De Fem Elementen. Den riktar sig till ungdomar men kan gott och väl läsas av äldre. Det är till och med så att denna tredje del är mera mogen än de två första.

Då det är en del i en serie så skall man ha läst de tidigare delarna innan man ger sig på denna. Denna tar vid fem år efter förra boken och en del har hänt med världen efter det spännande slutet i andra boken. Behöver man friska upp minnet vad som hänt tidigare så tycker jag det är bra invävt i boken och man har snart dammat av minnet.

Det är som sagt en mera vuxen ton i denna i förhållande till de tidigare, eller rättare sagt så är det mera fokus på det. De tidigare hade också bitar som var mera vuxna när det kommer till tänkande och känslor. Detta passar bra i utvecklingen av serien då den växer med åren.

Jag gillade verkligen de tidigare delarna och tyckte handling och språk var riktigt bra i dem. I denna så har det faktiskt ökat ännu mera. Det är som att författaren bara värmde upp med de tidigare delarna och nu kör på för fullt. Det är spännande, medryckande och välskrivet. Man fångas av helheten och har svårt att lägga ifrån sig denna. Detta är fantasy av hög kvalité och står sig bra mot internationella bestsellers.

Jag tycker att karaktärerna är bra beskriva och de får ett djup som gör dem levande och man känner för dem och fångas av deras berättelse. De har sina tankegångar och deras handlingar är inte svart och vitt, rätt eller fel.

När jag läste ut förra boken så lurade jag på vart handlingen skulle ta vägen. Och när jag fick svaret i denna delen så var det utöver vad jag kunde ha trott och det är alltid kul när författare överraskar en. Med denna delen så växer och förändras världen man har blivit bekant med.

Mytologi och religion ligger som en röd tråd igenom hela serien och i denna får man se kanske början på en ny religion. Hur detta tar sig antar jag att man kommer få reda på i kommande delar, eller vem vet, den kanske tar några svängar till och förvånar en igen.

Omdömen av tidigare böcker i serien:
De Ursprungliga
Gudarnas Skymning



Inbunden Bokus Adlibris 
Följ mig på Facebook eller Instagram  
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar