söndag 30 juni 2019

Oskar Källner: Disekvilibrium


Titel: Disekvilibrium
Författare: Oskar Källner
Sidantal: 251
Förlag: Fafner Förlag 

Ett recensionsex från författaren och förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Sju noveller som sträcker sig mot en avlägsen framtid, skär genom parallella dimensioner och landar i förunderliga verkligheter.

Mina tankar:

I Oskar Källners senaste bok har han samlat sju av sina noveller som på något sätt har varit utgivna tidigare. Tre har varit med i olika nummer av e-tidningen Brev Från Cosmos, en har tidigare bara funnits som en e-novell, samt tre har varit med i olika antologier, Grimm, 13 Svarta Sagor Om Superskurkar och Bortom Portalen 2. Nu är de samlade i en och samma bok.

Det är verkligen sju olika noveller som vi möter i denna bok. De skiljer sig från varandra när det kommer till handlingar och stilar. Det som är gemensamt med dem är att de utspelar sig i framtiden eller alternativa verkligheter. Oskar Källner visar upp med olikheterna i denna bok att han har ett brett spektrum att ta av när det kommer till hans fantasi. Han visar att fast man skriver inom en genre (fantastik) så kan berättelserna skilja sig åt rätt så redigt.

En del är riktigt spännande och en del har en dos humor i sig och någon är riktigt flummig (på ett positivt och härligt sätt). Oskar vågar ta ut svängarna när det kommer till vissa av handlingarna, kanske inte allt faller alla i smaken. Men frågan är vill man vara så tillrättalagd att man faller alla i smaken? Jag tror att det är bättre att sticka ut och passa några riktigt bra istället för att passa alla halvbra. Och i denna tror jag absolut att alla som gillar fantastik kan hitta sin favorit.

Att skriva en novell är inte lätt för du skall med det samma fånga läsaren och få in den snabbt i handlingen för man har inte en hel bok på sig att utveckla handlingen. Och jag tycker att detta lyckas Oskar Källner med riktigt bra. Han målar snabbt upp miljön och situationen som de olika novellerna utspelar sig i. Man får en klar bild över karaktärerna och blir intresserad av att fortsätta läsa.

Den längsta novellen Vägen Till Stjärnorna känns som att den hade mer att berätta när den tog slut. Jag hade gärna fått reda på vad som hände efteråt och jag hoppas på att vi kanske någon gång i framtiden får detta, antingen i en novell till eller att den utvecklas till en egen bok.

En som blev lite av en favorit var Casus Belli som utspelar sig i värld med superhjältar och superskurkar, detta är jag svag för när det kommer till film och det var inte svårt för mig när jag läste denna att se en film full med effekter i mitt huvud. Efter denna kände jag att jag måste ta mig tid till att läsa antologierna 13 Svarta Sagor Om Superhjältar och 13 Svarta Sagor om Superskurkar.

Detta var min första bok av Oskar Källner (hade läst två av noveller tidigare), han har skrivit ett antal böcker tidigare, och de står snällt och väntar på mig i hyllan. Jag blir verkligen nyfiken på vad de kan bjuda på för det känns som att Källner är en överraskningens man, man vet inte vad man har att förvänta sig när man börjar med hans berättelser. Denna gav mersmak.

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar