söndag 7 juni 2020

Tobias Söderlund: Prästgårdens Hemlighet

Titel: Prästgårdens Hemlighet
Författare: Tobias Söderlund
Sidantal: 247
Förlag: Rabén & Sjögren

Handling:

Tolvåriga Vanessa tror inte på spöken, ändå är det något med den ensliga prästgården i Borgvattnet som lockar. Dessutom vill hon filma något riktigt läskigt till sin Youtube-kanal, och vad kan vara bättre än ett hemsökt hus? På höstlovet bestämmer hon sig för att dra dit med vännerna Martin och Abbe. Men besöket blir otäckare än väntat och de flyr det gamla huset. Ännu läskigare blir det när de kommer hem. Vanessa upptäcker att hon faktiskt har fångat ett spöke på film, ett spöke som inte tänker lämna henne ifred…

Mina tankar:

Detta är författaren Tobias Söderlunds debutbok, den kom ut 2019 och är den första boken i en serie. Det är skräck som riktar sig till åldern 9-12 men kan mycket väl läsas av vuxna.

Författaren har med denna serien utgått från verkliga platser som har rykte av sig att vara hemsökta. Det är en riktigt bra idé och gör att man lättare kan knyta an med platserna och händelserna. Om man vill så kan man ju till och med övernatta på prästgården som händelserna i denna bok cirkulerar runt. Alla berättelser om de olika spökena i denna bok är tagna direkt från verkligheten.

Språket är lätt att ta till sig, inte så konstigt då boken riktar sig först och främst till en yngre publik. Jag gillar dock att författaren inte gör det allt för enkelt och förklarande, det är bitar som finns mellan raderna och lämnas åt läsaren för att väcka tankar. Han tar upp till exempel familjeförhållande som skilsmässor och även problem med kompisar i skolan, lite mobbing och känslan av att man måste tillhöra rätt grupp.

Detta att han inte är överförklarande och att han inte gör språket allt för enkelt gör att denna bok även fungerar till en äldre publik, om man vill läsa en lite lättuggad skräck för sig själv eller som högläsning för barnen. För lärare antar jag att den även skulle kunna fungera som en diskussionbok då den tar upp en del viktiga ämnen för barn i denna ålder. Sedan att den är spännande gör ju att den fångar intresset.

När vi kommer till skräckdelen, en av de viktigaste sakerna när det kommer till skräckböcker, så får jag säga att Tobias lyckas riktigt bra. Hade läst tidigare uttalande om böckerna att även till och med äldre blev skrämda av dem. Och jag måste säga att han verkligen har fått till det när det kommer till skräckmomenten. Jag kan inte sätta fingret på vad det exakt är som han gör men något med sättet han målar upp de partierna får en att rysa till. Jag gillar att han inte sparat på krutet bara för att det är skrivet åt yngre, fast åt andra sidan så hade jag börjat läsa Stephen King i den åldern som boken riktar sig till så jag antar att man i den åldern kan vara mogen för fullskalig skräck. Jag ser att Tobias böcker är inkörningsporten till vuxenskräcken och han sätter ribban högt så att man är redo för de författarna.

Jag ser fram emot att läsa de övriga böckerna i serien, bok två, Ljusklotets Mysterium, har redan kommit ut och tredje boken, Slottsruinens Förbannelse, kommer till hösten. Kommer bli intressant att följa Tobias karriär som skräckförfattare, har hört att han även har på gång en berättelse som riktar sig till vuxna.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar