lördag 13 juni 2020

Cecilia Larsson Kostenius: I Stormens Rike

Titel: I Stormens Rike
Författare: Cecilia Larsson Kostenius
Sidantal: 501
Förlag: Ymperia 

Ett recensionsex från författare, tackar så mycket.

Handling:

Elementens drakar breder ut sig över Manhem och människorna trängs undan från världen. Var finns hoppat att klamra sig fast vid? Odal har framtidens räddning inom räckhåll, men han ställs inför svårigheter som han inte hade räknat med. Svala plågas av minnen, och resan till stormens rike blir en utmaning på flera sätt. Vem äger rätten att bestämma över ditt öde?

Mina tankar:

Detta är den fjärde delen i Cecilia Larsson Kostenius serie De fem elementen. Det är en fantasyserie som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Då det är en del i en serie så säger jag som vanligt att man skall ha läst de tidigare böckerna innan man läser denna. Boken tar vid och bygger vidare på händelserna från förra boken, Orianas Bälte.

Då man läser en pågående serie är det bra om man på något sätt får uppfriskningar om vad som hände i tidigare delarna. Skillnad är det om man kommer in sent i en serie och det redan finns många, eller alla, delar redan utgivna, då kan man sträckläsa serien. Jag tyckte att denna bok friskade upp minnet på ett bra sätt, detta är ju självklart olika från person till person, det tog inte många sidor innan bitarna föll på plats igen och jag var tillbaka i denna värld.

Det är som sagt en fantasyserie, skulle klassa den som episk fantasy. Jag gillar hur de olika folkslagen i serien är så olika med tanke på att varje folkslag tillhör ett specifikt element, detta ger olika karaktärsdrag till varje person. Men ända från första boken så har det varit en röd tråd om att man kanske skulle sluta leva så isolerat från varandra. Från början så levde varje folkslag var för sig och även om man inte var fientliga mot varandra så mixades nästan aldrig äktenskap mellan de olika folkslagen. I förra boken så hände det saker som började bryta denna trend och det är det som fortsätter i denna.

Cecilia får till det riktigt bra när det kommer till de olika levnadssätten och hon har lånat från många olika religioner. Detta tror jag är en stor och viktig sak som gör världen så levande.

Precis som de tidigare delarna så är det ett bra och målande språk. Det är väldigt karaktärsdrivande och hon har gett karaktärerna ett bra djup. I denna kände jag att både gillade och inte alltid gillade Odal. Jag gillade honom som karaktär men det var en del av hans handlingar som jag inte direkt gillade. Han har blivit en gud och ibland så sätter han sig över allt annat och börjar manipulera saker så att det faller i hans tycke, eller rättare sagt för den stora händelsen som skall rädda världen. Man förstår hans handlingar men ändå tycker man det är lite fel i det.

Jag ser fram emot att läsa den avslutande delen som kommer nästa år. Skall bli riktigt spännande att se hur allt skall sluta och var varje karaktär kommer att hamna. Rekommendera hela denna serie till de som vill ha en intressant, välskriven och spännande fantasyserie.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

De Ursprungliga (De Fem Elementen #1)
Gudarnas Skymning (De Fem Elementen #2
Orianas Bälte (De Fem Elementen #3)
Mitt Ångande Hjärta (Catoblepas Ångnoveller #7)

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar