söndag 18 juli 2021

Andreas Ek: Flykt

Titel: Flykt
Författare: Andreas Ek
Sidantal: 152
Förlag: Word Audio Publishing

Ett recensionsex från författaren och förlaget, tackar så mycket.

Baksidestext:

Situationen i Malmö förvärras för varje dag, hotet från varelserna blir alltmer påtagligt, och paniken växer. Sara inser att de måste ta sig ur isoleringen i Pildammsparken och efter flera försök lyckas de fly från staden i en husbil. Målet är att ta sig norrut, mot Stockholm. Men den hårda vintern har slagit till och frågan är om man någonsin lyckas komma fram.

Mina tankar:

Detta är den tredje och avslutande delen i författaren Andreas Eks spinn-off serie på hans debut-böcker Raser och Törst.

Man skall ha läst de två tidigare denna serie innan man läser denna, de heter Förödelse och Fruktan. Det går bra att inte ha läst den tidigare serien, men jag skulle ändå rekommenderar att man gör det. Denna utspelar sig under samma tid som den första serien men i en annan del av Sverige. Dock så fick vi uppleva i förra delen av denna spinn-off att vi fick mera direkta kopplingar till karaktärer från originalserien.

Denna tar vid direkt där förra delen slutade. Vi fortsätter följa de få kvarvarande överlevande som vi lärt känna, de fortsätter den hårda kampen att överleva de blodtörstiga monstren som de smittade har förvandlat till. Nu slår även vintern till och det blir betydligt tuffare att överleva.

Precis som de tidigare delarna så är den uppbyggd med korta kapitel som driver fram handlingen i ett nervpirrande och nagelbitande tempo. Ändå tar sig författaren tid för karaktärerna att utvecklas och växa inför läsarens ögon. Med ett säkert språk som är behagligt att läsa så leds vi in i ett ödelagt och farligt land.

I de tidigare delarna har man talat om att bege sig till Stockholm, där man tror att den sista chansen till räddning och någon möjlighet tillbaka till civilisationen borde finnas. I denna avslutande del får vi läsare svaret på hur det går för de karaktärer som vi lärt känna. Finns det ett ljus i allt elände eller är det totalt mörker som gäller? Det avslöjar så klart inte, allt jag säger är att författaren knyter ihop det bra.

Gillar man spännande och välskrivna berättelser med dystopiska drag i form av zombielikande människor så kommer man att gilla denna serie, självklart så rekommenderar jag den tidigare serien också. Just denna serie finns endast som ljudbok och e-bok, jag själv föredrar fysiska böcker då jag känner att jag tar till mig texter bättre i detta format. Jag hoppas på att vi i framtiden får se även denna serie i pappersformat, för den hör verkligen hemma i bokhyllan tillsammans med resten av författarens böcker.

Tidigare omdömen om författaren:

Raseri (Raseri #1)
Törst (Raseri #2)
Mörkret Inom Honom (Jannica Brandt #1)
Det Hon Slåss För (Jannica Brandt #2)
Förödelse (Raseri #3)
Fruktan (Raseri #4)

E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar