söndag 20 oktober 2019

Andreas Ek: Mörkret Inom Honom


Titel: Mörkret Inom Honom
Författare: Andreas Ek
Sidantal: 387
Förlag: Eken Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Kriminalinspektör Niklas Fridh vid Stockholms Syds enhet för grova brott förväntar sig en lugn återgång till arbetet, efter några månaders sjukskrivning. Men när en ung kvinna hittas brutalt mördad i ett friluftsområde, blir jakten på en kallblodig gärningsman högst personlig. Tillsammans med sin ambitiösa kollega Jannica Brandt tar Niklas helt nya vägar för att hitta fram till sanningen. När det visar sig att mördaren har fler liv på sitt samvete, avslöjas kopplingar till ett av Niklas tidigare fall – ett ärende som han aldrig kunnat glömma.

Mina tankar:

Detta är författaren Andreas Ek tredje bok. Han har tidigare skrivit två riktigt bra och spännande böcker, Raseri och Törst, som går åt skräckhållet med zombies. Men i denna är en polisthriller utan det övernaturliga, men den är lika spännande. Denna kommer ut 31/10 men har jag haft turen att fått ett ex tidigt.

Boken går ut hårt, efter att ha presenterat karaktärerna så är det inte en lugn sekund som låter en andas. Det är korta kapitel och hoppar mellan de olika poliserna och även brottslingen, som verkar ha en dold agenda då han inte agerar som en vanlig brottsling. Det är en start som verkligen suger tag i dig och får dig intresserad av handlingen.

Detta är endast början på boken, efter en vändning, som jag inte skall ta upp, så lugnar den ner sig lite. Jag skulle inte kalla det för en vanlig deckare om några poliser som skall lösa ett brott. Jag tycker det är en blandning av deckare och psykologisk thriller. Vi får följa flera karaktärer och lär känna dem på djupet med alla deras problem och hur de tacklar jobbet.

Andreas Ek jobbar som polis och detta märks verkligen i boken. Allt känns så äkta och det blir en närvaro som gör att man känner att man är där på plats. När poliserna sitter i de olika polisbilarna under en utryckning och talar med varandra genom radion så är det verkligen rätt ord som används. Jag misstänker att det finns de som kommer att tycka att det blir för mycket polistermer i handlingen, men jag själv gillade det verkligen och kände som sagt att det tillförde en äkthet och trovärdighet i handlingen.

Att Andreas Ek kan skriva spännande och medryckande kände jag redan i de två tidigare böckerna som han skrivit och det visar han även här. Han bygger upp handlingen på ett smart sätt, har en lagom mängd privatliv när det kommer till poliserna för att det inte skall ta överhand utan att det ger ett djup till dem. Karaktärerna har ett djup och är inga supermänniskor som klara av allt, de har brister och vågar visa svagheter och känslor. När det är spännande bitar i handlingen så är det riktigt adrenalinpumpande scener och man kan inte lägga ifrån sig boken.

Jag följer Andreas på internet och vet att han har skickat in denna bok till flera förlag men fått refuseringar så han bestämde sig för att ge ut den själv. Nu förstår jag att förlagen blir överrösta av manus och att bli utgiven är nästan som att vinna på Lotto, det krävs en hel del tur också. Men att man har passat på denna bok kan jag inte förstå, för i mina ögon så känner jag att denna håller lika hög kvalité som många av de stora spänningsförfattarna i Sverige. Så om någon som jobbar på de större förlagen läser detta, kolla in denna bok och känn efter om det inte är värt att ta upp denna författare och ge han en chans att komma ut till den stora publiken, som jag tror han kommer gå hem hos. Så länge får jag som läsare försöka sprida hans namn till andra läsare och hoppas att de känner samma som jag och i sin tur sprider namnet vidare. Andreas Ek har i alla fall en trogen läsare i mig och jag längtar redan till nästa bok. 

Tidigare omdömen om författaren:

Raseri
Törst

Pocket Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur    
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar