tisdag 23 april 2024

Mohlin & Nyström: Den tysta fågeln

Titel: Den tysta fågeln
Författare: Peter Mohlin & Peter Nyström
Sidantal: 480
Förlag: Norstedts

Baksidestext:

En benbit hittas i ett fågelbo i Grums och väcker stor uppståndelse. Trettio år tidigare försvann tvillingarna Brodin mystiskt från en lekplats i den värmländska bruksorten. Kommer benet från en av pojkarna? Varför dyker det upp nu?

På gatan där tvillingarna bodde tar spekulationerna ny fart. När en man som varit borta länge återvänder sprider sig en obehaglig stämning i grannskapet. Något är i görningen.

Före detta FBI-agenten John Adderley - numera polis på länskrim i Karlstad - får den nyöppnade utredningen på sitt bord. Men han är splittrad. Att sköta en mordutredning och samtidigt ta hand om sin nioåriga brorsdotter sätter honom på helt nya prov.

Mina tankar:

Detta är den tredje delen om John Adderley, de tidigare böckerna heter Det sista livet och Den andra systern.

Boken är i stora drag rätt så fristående, men jag rekommenderar ändå att man läser böckerna i rätt ordning så att man förstår sammanhanget när det kommer till de återkommande karaktärernas liv och relationerna emellan. Man får en bättre presentation av karaktärerna om man gör det och man får även se hur de utvecklas.

Lite kortfattat så är John Adderleys bakgrund att han är en FBI-agent som jobbar undercover, saker leder till att man måste lämna landet. Då väljer han Sverige som han har bott i som barn, det finns anledningar till att han gör det, vilket som första boken handlar om. Han får igenom att jobba som svensk polis men då under ett annat namn.

Författarduon startade riktigt starkt med sin debut och presenterade en karaktär som rör sig på en tun tråd mellan rätt och fel, utan att säga för mycket så ramlar han ibland över på fel sida men kanske av rätt anledning. De har skapat en intressant person som jag känner är levande, han är inte perfekt utan gör sina misstag, vilket är helt normalt. Han har en inre kärna som vill hjälpa och försvara de svagare, men jagas av ett eget dilemma att få sin verkliga identitet avslöjad, vilket kan vara dödlig om fel personer får reda på. Detta skapar ett djup och en röd tråd igenom böckerna som gör att man måste bara fortsätta läsa för att se hur det skall sluta.

Det aktuella fallet i denna bok är lite av ett cold case som kommer ut till ljuset då skelettfynd görs. Detta rör om i grytan och det blir en knivig utredning då personerna samhället som berörs av det gamla fallet verkar dölja det ena och det andra. Det blir en klurig nöt att knäcka både för polisen och för läsarna, författarna håller oss på halster och lägger ut falska som äkta ledtrådar.

Det är ett gediget språk som flyter på riktigt bra. Författarna har fått till en handling som både underhåller och berör. Känner att det inte är en renodlad svensk polisroman utan det finns något mera över handlingen, något som osar thriller som liknar internationella författare.

Så med denna tredje bok får jag säga att författarna inte det minsta gjorde mig besviken. Jag fick det jag förväntade mig efter att ha läst de tidigare böckerna, plus lite mera, vilket var positivt. Jag känner att de verkligen har något på gång här och om de fortsätter i denna stil så känner jag att denna serie kan, eller redan gjort det, sätta sin stämpel på den svenska deckarkartan och att den gör en skillnad i stället för att bara drunkna i det stora havet som den består av.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en genomarbetad och spännande bok som bjuder på fart samtidigt som den tar sin tid till att låta karaktärerna leva och utvecklas. Jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok, som jag såg nu skall komma i december.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Det sista livet (John Adderley #1)
Den andra systern (John Adderley #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar