torsdag 8 april 2021

Mohlin & Nyström: Det Sista Livet

Titel: Det Sista Livet
Författare: Peter Mohlin & Peter Nyström
Sidantal: 477
Förlag: Norstedts

Baksidestext:

Dotter till vd:n för ett av Sveriges mest framgångsrika företag försvinner spårlöst i Karlstad. Hon tros vara mördad, men ingen kropp hittas.

Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. I behov av en ny identitet kräver han att få bli placerad i Sverige, närmare bestämt i Karlstad. Staden han vuxit upp i, men inte besökt på tjugo år. John får ett nytt namn och ett uppdrag i cold case-grupp som utreder det tio år gamla försvinnandet.

Snart blir det tydligt att John vilja att få komma till Karlstad och jobba med just det här fallet handlar om mer än att återse barndomens Värmland. Samtidigt växer oron för att hans verkliga identitet ska röjas och han får allt svårare att hantera sina hemligheter.

Mina tankar:

Detta är författarduon Mohlin och Nyströms, både med förnamnet Peter, debutbok. Denna kom ut 2020 och vann Crimetimes bästa deckardebut för det året.

Det tog ett tag innan jag läste denna, men har haft ögonen på det ett bra tag då den verkligen har väckte min nyfikenhet. Det som jag föll för mest var nog den videon som författarna lade ut, tror det var på förlagets sida på Instagram, när det skulle göra en reklamfilm för boken när den hade release. Filmen är jätterolig och var precis min humor, bara det avgjorde att jag var tvungen att läsa denna bok. Nu finns visserligen inte denna humor i boken, men det gör ingenting, samt att det kanske är bra då det skall vara, och är, en spännande bok.

Boken börjar med två trådar, som utspelar sig under olika tider. Vi följer John Adderley i nutid, han är en agent i USA som är djupt inne i ett gäng kriminella för att sätta dit dem. Saker leder till att han blir tvungen att byta identitet efter att han har vittnat mot de kriminella, han vill bli placerad i Sverige, där han ursprungligen kommer ifrån. Den andra tråden utspelar sig tio år tidigare i Sverige, en ung kvinna försvinner, man hittar bevis på brott men kroppen hittas aldrig. Hon är dotter till en framgångsrik familj, men det verkar som att allt inte så bra som man vill få det att verka. Dessa två trådar går ihop då John Adderley återvänder till Sverige och börjar jobba på Cold Case-avdelningen inom polisen, och det första uppdraget han blir involverad i är just den försvunna dottern.

När det kommer till debuter så är det knappt att jag kan tro att den är det. Den känns riktigt genomarbetat och språket sitter precis som det skall. Detta känns som att det är en bok skriven av någon med redan några böcker i bagaget. Så man har gjort ett riktigt bra jobb med denna bok.

Det är en riktigt spännande handling som målas upp och jag hade riktigt svårt att lägga ifrån mig boken. Men det är inte bara en spännande berättelse, den har även ett djup, det är en berättelse fylld med ångest och smärta samt trasiga och ärriga själar. Det är detta djup som gör handlingen så bra och svår att sluta läsa. Vet inte om det är rätt ord att använda men denna melankoli som ligger över karaktärerna är exakt på rätt nivå när det kommer till hur det skildras, för mycket kan bli för tungt att läsa och för lättsamt då känner man inte för dem. Här träffar den helt rätt.

Själva lösningen på fallet tar många vändningar innan hela sanningen kommer fram. Utan att avslöja något så var det en känsla, eller tanke, som slog mig ungefär halvvägs in i boken som visade sig inte vara helt långt ifrån sanningen. Men jag var aldrig helt säker förrän slutet kom.

Så resultatet är en riktigt bra debutbok som jag rekommenderar till alla som vill ha en spännande och välskriven deckare. Slutet lämnar några saker öppna som gör att man vill läsa nästa bok. Med tanke på detta så var det bra att jag inte läste denna direkt när den kom ut, för andra boken finns redan i handeln, så jag kommer inte behöva vänta ett år till nästa bok. Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar