söndag 21 maj 2017

Mikael Nabrink


Mikael Nabrink har skrivit fem böcker om Martin Nordvall, en framgångsrik forskare och författare som efter en familjetragedi ändrar sina vanor och börjar bygga upp en kriminell affärsverksamhet. De är Den Mörka Sidan 1: Vreden, Den Mörka Sidan 2: Vedergällningen, Den Mörka Sidan 3: Begäret, Psykopaten och Pianisten. De tre första är en trilogi där Martin Nordvall är mest i fokus. De två andra tar Martin ett litet steg tillbaka i handlingen för att lyfta fram en annan person.

De är inga vanliga deckare utan de är thrillers som utspelar sig i den kriminella världen. Att kalla huvudkaraktären för god är kanske lite att ta i med tanke på vad han sysslar med och de handlingar han gör, men på något sätt är han en så kallad "good bad guy".

Det är fartfyllt och spännande. Det är något som händer hela tiden i böckerna, det ena otroliga efter det andra. Ibland är det så nagelbitande att man bara måste läsa nästa kapitel. Språket i böckerna är fylligt och lite tyngre än vanliga deckare, men det passar med tanke på vilken värld (klassmässigt) huvudpersonen kommer ifrån.

Böckerna tilltalar mig lite extra för att de utspelar sig i och runt min lilla hemstad. Det gör att man väl känner igen miljöerna och det är ju alltid extra roligt när böcker utspelar sig på ställen som man varit. Helt opartiskt är jag kanske inte då jag även känner författaren.

Jag tycker absolut att böckerna är värda en chans. Är man lite trött på vanliga deckare kanske dessa kan vara en liten frisk vind.

Den Mörka Sidan 1: Vreden
Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris

Den Mörka Sidan 2: Vedergällningen
Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris

Den Mörka Sidan 3: Begäret
Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris

Psykopaten
Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris

Pianisten
Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris

Följ mig på facebook.
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar