tisdag 9 oktober 2018

Ewa Broberg: Friskyttarna

Titel: Friskyttarna
Författare: Ewa Broberg
Sidantal: 267
Förlag: Marwa Förlag

Handling:

Efter det stora kriget så byggde man murar runt staden Eden, en av de sista kvarvarande städerna, för att skydda sig från den ofruktbara och farliga världen som var kvar efter kriget. I Eden bor den unga ingenjören Lilia. Omständigheter leder till att hennes liv är i fara och den unga healarlärlingen Tristan räddar henne genom att ta henne förbi murarna. De möts av en värld som inte stämmer överens med det som de fått lära sig.

Mina tankar:

Detta är Ewa Brobergs debutroman och är den första boken i en serie som utspelar sig i en dystopisk framtid där nästan hela världen har gått under på grund av ett krig. Den riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Gillar man serier som Maze Runner, Divergent och Hungerspelen så påminner denna en del om dessa då denna även har ungdomar som huvudkaraktärer och det är en sönderfallen värld vi möts av. Jag tycker absolut att denna bok håller samma kvalité som dessa internationella serier.

Jag tycker att författaren får till karaktärerna riktigt bra och gör det intressant med handlingen. Det är mycket känslor mellan karaktärerna och de är förvirrade i vad de känner för varandra, vart gränsen går mellan att vara vänner eller att känna kärlek. Ungefär som det skall vara när man är ungdom på väg till vuxenvärlden.

Jag gillar hur man först börjar i staden Eden och precis som invånarna där tror att det är nästan det enda som återstår av världen. Men man får snart veta att det finns dolda saker om inte har berättas. Detta gör att efter man läst klart boken undrar på vad som kommer att avslöjas i de kommande böcker i serien eller om vi verkligen har fått veta hela sanningen om denna framtidsvärld.

Det är ett behagligt språk och man följer med lätt i handlingen som är spännande rakt igenom och man har svårt att lägga ifrån sig boken för man bryr sig om de olika karaktärerna.

Det är väldigt kul att man inte behöver leta sig utanför Sverige för att hitta böcker som denna, författare inom den svenska fantastiken visar att de kan hålla samma klass som de internationella. Jag hoppas bara att fler av läsarna vågar att ta upp våra inhemska författare och inte bara går på de stora internationella författarna. Jag tror att det är detta som krävs för att den svenska fantastiken skall bli ännu bättre och få den erkännande som den förtjänar.

Jag ser verkligen fram emot att besöka denna värld igen och som tur är så har Ewa Broberg redan gett ut uppföljaren, Desertörerna, och den kommer jag inte att vänta så länge med att läsa.

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar