måndag 18 oktober 2021

Daniel Andersson: En Natt I Logtown City

Titel: En Natt I Logtown City
Författare: Daniel Andersson
Sidantal: 333
Förlag: Miramir Förlag/Whip Media

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Samtidigt som polisen gör sitt största gripande någonsin, när de tar en ökänd försvarsadvokat, drar ett brutalt råskinn fram genom staden som en enmansarmé. Ingen vet vem han är eller vad han har för mål, bara att han måste stoppas innan han gör allt för stor skada.

En erfaren förhörsledare kallas in från sin semester för att bistå i båda utredningarna, samtidigt som en maskerad brottsbekämpare gräver i den undre världen i jakten på ledtrådar.

Under en och samma natt korsas deras vägar i en värld där varulvar, superhjältar och korrumperade poliser samsas om utrymmet i Logtown City.

Mina tankar:

Detta är författaren Daniel Anderssons debutroman, men han har tidigare fått noveller publicerade i antologier. Detta är en urban fantasy som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Jag gav mig på denna bok med ett öppet sinne, hade lite aningar om vad för stil det var i boken, men hade hållit mig borta från recensioner för att få ett så ofiltrerad upplevelse som möjligen var. Jag gillar att träda in i det okända när det kommer till böcker. För mig räcker det att böckerna är i de genre som jag brukar läsa och uppskattar för att min nyfikenhet skall väckas.

Jag hade förstått att det rörde sig lite åt serietidningshållet och då med superhjältar, men på vilket sätt hade jag ingen aning om. Boken utspelar sig i en stor stad någon gång i framtiden, eller i en alternativ framtid och med en värld där varulvar existerar.

Med en actionpumpande inledning, där varulvarna introduceras för läsaren så blir vi presenterade av denna fantasifulla värld som författaren har skapat. Men författaren stannar inte med varulvar, i sin vision så lägger han även till en superhjälte, andra nämns men det är en som vi får följa denna natt som boken utspelar sig under. Som om inte det skulle räcka så existerar även mutanter, även en sådan får vi följa.

Nu är det längesedan jag läste serietidningar men har sett en hel del filmer och tv-serier som är baserade på dem. Under tiden som jag läste denna så kunde inte mina tankar låta bli känna att stilen går åt samma håll som tv-serien Gotham, men även Watchmen och Sin City kommer i tankarna.

Det är actionpumpande rakt igenom och det är mörkt och rått, i sina stunder så är det riktigt brutalt. Kan säga att jag tyckte att författaren med bravur har fått till denna serietidningskänsla och kunde lätt se denna som en riktigt påkostad film, eller varför inte ett första avsnitt till en tv-serie.

Språket är kort och koncist, det är rak på sak utan att ta ut några svängar. Ändå så beskriver det miljön på ett bra sätt, vi får ta del av de olika karaktärernas tankar och agerande. Även om det är rakt på sak så är det målande utan att sväva i väg, det är på ett sätt fokuserat.

Jag njöt verkligen av denna häftiga resa som boken bjöd på med sin handling. Jag rekommenderar den till alla som gillar handlingar med fart i och adrenalinpumpande action samtidigt som det finns en bra grund när det kommer till världsbygget, man känner lätt att det finns så mycket mera av denna värld än vad som syns i denna bok. Jag hoppas verkligen att vi kommer att få återvända till denna plats flera gånger, att vi få se vad mer som döljer sig i mörkret i Logtown City.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar