måndag 25 oktober 2021

Emelie Beijer: Dömd För Evigt

Titel: Dömd För Evigt
Författare: Emelie Beijer
Sidantal: 253
Förlag: Seraf Förlag

Baksidestext:

Alice har lagt det självdestruktiva levernet bakom sig, men en dag ser hon saker som inte är verkliga. Försvunna ärr och snabbläkande sår får henne att ifrågasätta sin mentala hälsa. Dessutom följer en skugga efter henne, en skugga med vingar.

Valerio är fast i en döende värld plågad av en förbannelse. Han är beredd att göra vad som helst för att häva den och han tror sig veta hur - med gudinnans heliga kronstenar.

Alice vill bara få sitt normala liv tillbaka och Valerio försöker skydda sitt folk. De tvingas till samarbete för att hitta stenarna och rädda sig själva från undergång.

Mina tankar:

Detta är författaren Emilie Beijers tredje, om jag inte misstar mig, roman. Det är en urban fantasy som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Detta är den första romanen som jag läser av författaren, men jag har tidigare läst några noveller av henne och där har jag fångats av hennes språk och stil i handlingen. Hon har tidigare skrivit två böcker i serien Öarnas Rike, de heter Lysande Blå och Silverskugga. Jag frångick mina principer att läsa författarens böcker i den ordningen som de kom ut, men jag kommer att gå tillbaka till dem med säkerhet.

Boken är rätt så snabb i handlingen, vi kastas rätt in i huvudkaraktärens liv. Vi förstår snabbt att Alice har ett mörkt förflutet och kanske inte mår så jättebra mentalt. Men då när vi träder in i hennes liv är det något som ändrar hennes liv. Helt plötsligt är ärren på armarna försvunna och när hon skadar sig så läker såren igen snabbt.

Detta är första steget in i en annan värld som vi tillsammans med huvudkaraktären upplever. Alice är lika ovetande om denna värld som vi läsare. Hon får inte reda på så jättemycket om världen då de personer som har kunskapen om den håller mycket i det dolda för henne. Det säger enbart det lilla som de anser hon behöver veta. Detta gjorde att man inte vet hur allt verkligen ligger till. Frågorna studsar fram och tillbaka när man läser boken. Ligger det till på det sättet eller på något annat sätt? Vem skall man lita på? Det är spännande och intressant att man inte vet allt, denna ovisshet lägger ett mysterium över det hela. Om det nu finns en ond och en god sida, vilken är vilken?

Språket är lätt att ta till sig och relationerna mellan de olika karaktärerna är intressanta att följa. Det är en spännande och fartfylld handling. Den har även en underliggande ton av romantik som ligger där och pyr, vana läsare av genren kommer säkert ana vad som händer längre fram i handlingen när det kommer till det romantiska. Precis som i de noveller som jag läst av författaren så fångar hon in dig i sitt språk, det finns något i det som suger in dig i handlingen.

Boken är den första i en serie och den fungerar bra som en början och som en hint om vad som komma skall. Vi glimtar bara på dörren till denna värld och får en smak av den, men jag tror inte vi har sett allt ännu. Jag misstänker att de saker som vi kanske tror oss veta nu kommer att ställas i annat ljust längre fram i serien. Det skall bli spännande och se hur denna utvecklas.

Jag rekommenderar denna för alla som gillar att läsa urban fantasy som har en stor del spänning, en intressant bakgrundshistoria, allt kryddat med omöjlig kärlek. En bra mix som lämnar en med en känsla av att vilja veta mer.

Kartonnage Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tycker om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar