lördag 9 oktober 2021

Ann-Catrin Mattsson: Dotter Av Jord

Titel: Dotter Av Jord
Författare: Ann-Catrin Mattsson
Sidantal: 316
Förlag: Badb Publishing

Baksidestext:

Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier.

På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.

Mina tankar:

Detta är författaren Ann-Catrin Mattssons debutroman och det är den första i en serie, som går under namnet Jordfödd. Det är en historisk fantasy.

Till en början så är denna bok näst intill ren historisk roman, när det kommer till fantastiken som finns i handlingen så är det mera att den utlovas istället för att visas. Och det kan man nästan säga om hela boken, och jag menar inte detta på något negativt sätt.

Efter att ha läst ut boken så slog det mig att denna kan ses som en enda lång, men absolut inte långtråkig, uppbyggnad till vad som komma skall i resten av serien, eller som jag i alla fall tror och anar vad som kommer att komma.

Man kan som sagt se denna som en historisk roman och jag tycker att författaren har gjort ett riktigt bra jobb när det kommer att få till de historiska bitarna. Jag känner att det finns ett stort intresse hos författaren när det kommer till det historiska, utan att själv ha några djupare kunskaper i den historiska tiden som boken utspelar sig i så känner jag att jag dras in i en annan tidsepok än den vi lever i nu. För mig så lyckas hon få till den historiska stämningen perfekt.

Jag skall försöka förklara vad det är jag menar med när jag säger att denna utlovar mera än visar. Till en början så har vi två handlingar som rör sig framåt sida vid sida utan att berättelserna möts, dock så hintas det för oss läsare att dessa två trådar kommer att bindas ihop på något sätt, men hur vet vi inte. Om dessa två handlingar binds ihop i denna bok eller inte avslöjar jag inte, det får man som läsare upptäcka själv.

När det kommer till fantastikdelen så hintas den också om då och då igen hela boken. Jag skulle klassa den som low fantasy, men hur detta kommer att utvecklas längre in i serien vet jag inte. Jag ser möjligheter att den antingen stannar på denna nivå eller att den tar några steg djupare in i fantasyn. Oavsett så kommer det att bli intressant att se vilken väg den kommer att gå.

När det kommer till karaktärerna så ser jag också drag av handlingar inspirerade av klassiska fantasyberättelser. Vi har dels den unga pojken som visar sig ha en talang för krigskonsten och kommer med i militären. Vi följer hans träning och vi anar att han kommer att utföra stordåd. Vi har även en ung flicka som lever en till synes normalt liv, men visar sig ha förmågor över det vanliga, även hon verkar vara en karaktär som kommer att utvecklas till något större. Jag tror att de som läst lite fantasy känner igen grunderna för dessa karaktärer.

Jag har ju redan nämnt att jag tyckte att det historiska bitarna var riktigt bra återskapade. När vi kommer till språket så fann jag det riktigt målande och fylligt och genomarbetat. Detta tillsammans med intressanta karaktärer som är riktigt bra beskrivna utgör detta till en riktigt stark debutroman som verkligen ser lovande ut både när det kommer till författarens karriär och utvecklingen på denna serie.

Jag rekommenderar denna till alla som gillar att läsa historiska romaner och inte har något emot att de har stoft av magi i handlingen. Det bjuds på både spänning, känslor och kärlek utan att någon av bitarna tar överhand, det är en bra mix till handling som innehåller allt. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa denna serie.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar