fredag 15 oktober 2021

Lukas Renklint: Väsens Revolution

Titel: Väsens Revolution
Författare: Lukas Renklint
Sidantal: 208
Förlag: Visto Förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Det är skolstart på Grillbyskolan och Dorcas, Javid och Sasha har precis börjat femman. När de en helt vanlig morgon är på väg till skolan hittar de underliga svampar. De känns som sockervadd och växer i cirklar.

När barnen försöker lösa mysteriet med de märkliga svamparna finner de sig snart indragna i en konflikt mellan människor och väsen. Plötsligt är de representanter för hela mänskligheten och måste förhandla med rasande mylingar och tjuriga vättar.

Det visar sig snart att uppdraget utförs med fara för eget liv. Människornas och väsendenas framtid ligger nu i deras händer.

Mina tankar:

Detta är författaren Lukas Renklints debutbok och det är en ungdomsbok som riktar sig till 9-12 år. Det är fantasybok i undergenren urban fantasy och den har sin ådra i folktron.

Med tanke på efternamnet drar jag mina slutsatser att Lukas har någon släktanknytning med David Renklint, som även han är en författare som rör sig på fantastikens vägar i form av skräck och ungdomsfantasy.

Detta är som sagt en urban fantasy, och det betyder i stora drag att den utspelar sig i vår värld, eller rättare sagt en version av vår värld där något övernaturligt i form av varelser eller magi existerar. Just i denna bok så är det folktron som har fått trätt fram i ljuset, vi möter diverse varelser som vi känner igen.

En sak, som jag fann roligt, var att barnen, som det handlar om, använder Johan Egerkrans bok Nordiska Väsen, som en faktabok och guide till att förstå de olika väsen som de möter. De finner sig indragna i en tvist där dessa väsen har fått nog av mänskligheten och vårt agerande mot dem och naturen. De anser att vi har slutat leva efter de gamla reglerna och nu kräver de ändringar. De får denna bok för att kunna hjälpa de olika väsen på bästa sätt. Jag har inte läst Egerkrans bok men jag blev verkligen sugen till att göra det tack var denna bok. Jag har sett Johan på bokmässan några gånger men har inte gått fram till honom av olika orsaker, vilket jag lite ångrar, för av det jag sett så är det riktigt snygga böcker han har gjort. Jag har mina aningar att Lukas Renklint har använt delvis Egerkrans bok som en bas till biten med folktron.

Språket är lätt att ta till sig, det är rakt på sak men ändå målande. Precis som man kan förvänta sig när boken riktar sig till en yngre publik. Handlingen är också rakt på sak och okomplicerad men har ändå ett djup som döljer sig redo för den vakne och nyfikne att upptäcka.

Utöver det övernaturliga så tar boken upp vardagliga saker också. Nu har jag förvisso inte läst så många barn- och ungdomsböcker i modern tid så jag vet inte om denna är lite unik eller om det är mera en norm nu. Boken tar upp saker i förbifarten som att leva med två mammor och att klassa sig som en hen. Det jag fann uppfriskande med denna bok och dessa ämnen är att i denna bok så behövs det inte förklaras på något sätt, karaktärerna i boken höjer inga ögonbryn eller måste delar tankar om att något är annorlunda. Och jag tror att det är just detta bland barn, de har en mera öppen syn när det kommer till sådant som samhället vill klassa som något annorlunda och sticker ut. Vi vuxna måste prata och begära förklaringar för att kunna acceptera, barn accepterar ändå. Jag hoppas att ni förstår vad det är jag försöker få fram.

Så slutsumman blir att detta är en både fin och spännande bok för bokslukaren. Att jag som vuxen, med visserligen sinnet kvar för fantasin, uppskattade att läsa denna gör att den även fungerar bra som en högläsningsbok. En bra debut som jag tror vi kommer att få se mer ifrån.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar