fredag 18 mars 2022

David Renklint: Kraften vaknar

Titel: Kraften vaknar
Författare: David Renklint
Sidantal: 109
Förlag: Bokförlaget Hedvig

Baksidestext:

Sindra blir familjehemsplacerad i den lilla orten Strömånge. Hon har svårt att finna sig till rätta i sin nya skola. Eleverna vet att hon har ett våldsamt förflutet, och många är rädda för henne.

En eftermiddag drar ett oväder in över Strömånge. Marken skakar, stormen river i träden och Strömångesjön svämmar över. Dagen efter känner sig Sindra annorlunda. En stark kraft susar i kroppen. Samtidigt förstår hon att det var något märkligt med ovädret. Strömånge har drabbats av massa olyckor, bränder och till och med dödsfall under natten. Dessutom har Moa i hennes parallellklass försvunnit. Moa som Sindra pratade med dagen innan ovädret och som kände på sig att något var på väg att hända. Vad är det som har hänt Moa? Vad är det för krafter som väckts i Sindra? Och varför blir hon förföljd av Wille, den taniga killen i hennes klass?

Mina tankar:

David Renklint är en författare som rör sig inom fantastiken men han har en bred målgrupp när det kommer till ålder. Det rör sig från barn ända till vuxna och han hoppar gärna mellan riktigt hemsk skräck till magiska berättelser inom fantasy.

Denna bok skiljer sig lite, inte när det kommer till genren, han håller sig trogen till fantastiken. Det som skiljer sig denna åt är att den är skriven som lättläst. Bokförlaget Hedvig, som har gett ut boken, jobbar med lättlästa böcker både för barn och vuxna så att de med lässvårigheter kan få möjligheterna att ta till sig berättelser. Handlingsmässigt så riktar sig boken till åldern 12-15 men den är som sagt mera lättläst än andra böcker som riktar sig till denna åldern.

För läsvana kan boken kännas väldigt lättsmält när det kommer till det språkliga, vilket precis är meningen med dessa böcker. Ser man mera på handlingen så upplevde jag den som medryckande och intressant vilket är också riktigt bra om det är någon som har lässvårigheter, något måste fånga intresset så att man känner viljan att läsa vidare. Så jag får säga att författaren träffar rätt på precis de punkterna som man skall träffa det kommer till lättlästa böcker.

Om jag skall klassa denna bok för någon genre så är det urban fantasy som är det jag skulle kalla den, det vill säga att handlingen är lagd i nutid och att det innehåller något slags övernaturligt. Om man skulle jämföra med något så skulle jag säga att det är serietidningar med superhjältar som kommer närmast, nu är det inga superhjältar i denna bok men det förekommer personer som något som skulle kunna klassas som övernaturliga krafter.

Boken tog slut väldigt snabbt och det kändes nästan som det endast var en halv bok, precis när det börjar bli som mest spännande så tog den slut. Detta är den första boken i en påtänkt serie, hur lång vet jag inte, den andra boken har precis kommit ut. Jag ser denna nästan som en tv-serie och detta är första avsnittet. Första avsnittet i en tv-serie brukar fungera så att man får börja lära känna karaktärerna och känna lite på handlingen och stilen som den bjuder på. Den brukar hinta om att det finns fler saker som kommer att komma längre fram i serien. Så ser man boken på detta sätt så är det precis det som den gör.

Även om den var i det lättsammaste slaget, vilket är som sagt helt naturligt, så kände jag att jag fick ut något av den. Den var underhållande och jag har absolut inget emot att dyka ner mera i denna värld i efterföljande böcker.

Tidigare omdömen om författaren:

Det går en liten ängel

Kartonnage Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar