söndag 27 mars 2022

E.P. Uggla: Felet med Eden

Titel: Felet med Eden
Författare: E.P. Uggla
Sidantal: 317
Förlag: Bonnier Carlsen

Ett recensionsex från författaren och förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

När sjuttonåriga Ava vaknar från den nya influensan tillhör hon de äldsta i världen. Influensan har dödat nästan alla utom de riktigt unga. Hon har hamnat i Eden, det paradis som en klick av de äldre överlevarna har byggt. Men Eden framstår mer och mer som en oförsonlig plats, där empati är ett skällsord och alla tvingas tävla mot varandra.

Frågorna gnager i Ava. Varför har hon, begåvad men sällan bäst, placerats med eliten? Och hur har ett helt nytt samhälle kunnat skapas på bara några månader?

Alla frågor landar i samma svar: Något är skrämmande fel med Eden.

Mina tankar:

Detta är författarens tredje bok, hon har tidigare skrivit pandemiskräck-serien Första hösten som består av Blå gryning och Röd skymning. Detta är en dystopi som riktar sig till unga vuxna.

Författarens tidigare böcker har varit en hel del skräck i sig, denna däremot tonar ner på det men hon lämnar inte fantastikens genre.

Vi kastas rätt in i handlingen, en ung kvinna, Ava, vaknar upp efter att varit nedsövd. Hon har varit smittad av en kraftig influensa, hon får reda på att influensan har dödat alla över tjugofem. Men något är inte som det skall, det är till början små saker som gör att Ava misstänker att hon inte får reda på allt.

När hon kommer från sjukhussängen så kommer hon direkt till ett ställe som kallas för Eden. Eden är en stor kupol som befinner sig ovan trädtopparna. Eden är en stor skola där eleverna inte bara går i den de bor där också.

Att det är något som är fel med Eden är absolut något som både läsarna och huvudkaraktären får upptäcka ju längre in i boken vi kommer. Hon vaknar upp i en värld som har ändrat sig riktigt mycket och hon känner inte igen den. Det är inte logiskt att den skall ha ändrat sig så mycket som den har gjort under tiden som hon var nedsövd. Ändå är det ingen som förklarar för henne.

Detta mysterium i handlingen som inte blir förklarat med detsamma för oss läsare gör att det blir extra spännande att ta del av huvudkaraktärens liv och försök till anpassning till Eden. Vi möts av en klasshierarki som går ut på att endast eliten skall ha det bästa.

Jag fångades verkligen av denna bok, jag sögs in handlingen och det kändes precis som om jag var där i Eden tillsammans med Ava. Jag kunde inte sluta läsa boken, var tvungen att lägga ifrån mig den för att det blivit för sent på natten, men under tiden tills jag kunde fortsätta läsa den så kunde jag inte sluta tänka på handlingen. Man lurade på hur allt låg till, många olika teorier snurrade runt i huvudet tills man fick ett svar i slutet av boken, ändå ställer jag mig frågande om det är hela svaret. Misstänker att det inte är det och längtar verkligen efter nästa del redan nu.

Det är ett riktigt bra scenario som målas upp här, jag klickade helt perfekt med allt. Språket sitter där det skall och det målar upp allt så bra att man lätt lever sig in i handlingen och även i karaktärerna.

På framsidan av boken så står det att det är Hungerspelen för 2020-talet. Jag kan bara hålla med, jag får verkligen känslan av stilen som fanns i Hungerspelen men skall tillägga att jag inte anser att det är en kopia. Nu vet jag verkligen inte vart författaren tänker ta denna serie, men anser att Hungerspelen hade andra element i sig som gjorde den till en riktigt bra bokserie och likaså är det med denna första del i den här serien. Den har andra saker i sig som gör att den står på egna ben och blir en riktigt bra bok.

Jag föll för författarens stil i sin debutbok och likaså med uppföljaren. Med sin tredje bok så visar hon att det var inget undantag, Hon levererar en tät och spännande handling som aldrig tappar farten. En miljö som både känns främmande men ändå också igenkännande, troligen skolmiljön som gör det, om man inte fortfarande går i skolan så har man säkerligen minnen från den tiden. Nu kanske det inte är riktigt så hemska som det är stundvis, eller rättare sagt för det mesta, i denna bok.

När jag läste denna så fick jag en vision av att gjorde en film eller tv-serie av denna, för jag kan verkligen se att den gör sig bra även i det formatet. Det skulle vara riktigt kul om Sverige vågade satsa på något sådant och även visar att de klarar av det.


Det kan inte bli något annat än högsta betyg på denna bok, jag rekommenderar den till alla som gillar dystopiska berättelser i stil med Hungerspelen och Maze Runner. Jag tror absolut inte man kommer att bli besviken på denna. Det skall bli verkligen spännande att se vart författaren tar denna handling, slutet kommer att lämna en förvånad och lämnar det så att handlingen kan gå ut så många håll som helst.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Blå gryning (Första hösten #1)
Röd skymning (Första hösten #2)

Häftad Bokus Adlibris
E.bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar